Adelaide

11 januari 2014 - Adelaide, Australië

Zoals gezegd is Ambassador Hotel een beetje vergane glorie, verveloze deuren, kapotte airco en een ouderwetse lift met handbediende deuren. Zo leuk, je moet eerst 2 deuren opendoen, dan instappen, de deuren weer dicht doen. Als je naar beneden gaat kom je zowat los van de grond zo snel daalt de lift. Aangekomen op de juiste verdieping herhaalt het hele gebeuren zich weer. En niet vergeten de deuren weer dicht te doen als je bent uitgestapt anders werkt de lift niet. Krakkemikkig maar wel leuk.

We zitten om 6 uur 's morgens op de stoep van het hotel, we worden over een kwartier opgehaald om naar Kangeroo Island te gaan. We wachten.... en we wachten.... dan om half 7 komt er een busje voorbij razen. Was dat hem?? Toch maar even naar de organisatie bellen. Die beweren dat de chauffeur 5 minuten voor het hotel heeft staan wachten maar dat wij er niet waren. Nu word ik toch wel wat verontwaardigd, wij zaten om 6 uur al klaar. No worries mate, we boeken jullie gewoon om naar morgenochtend.

Dus checken we maar weer in in Ambassador voor 1 nacht. Adelaide is een rustieke stad met de uitstraling van een dorp en met mooie, koloniale gebouwen die verloren gaan tussen de moderne hoogbouw. Bij de lunch eten we nummer 1 van de 4 dingen die op mijn lijstje staan om te proberen, krokodil. De smaak is goed, lijkt een beetje op kip, maar het is nogal taai en vet, eenmalig dus.

Het centrum van Adelaide is omgeven door mooie, grote, groene parken, botanische tuinen en river Torrens. De bevolking kan hier relaxen, picknicken en bbq-en. In Australie staan in elk park wel een paar bbq's voor algemeen gebruik.

Wij brengen een heerlijke, relaxte dag door in Adelaide. 's Avonds eet ik nummer 2 van mijn lijstje, barramunda (=vis) en dat is echt heerlijk. Het is zaterdagavond en dat is duidelijk uitgaansavond. De mensen lopen te flaneren in prachtige (en vooral zeeeer korte rokjes) kleren en stoere mannen rijden heen en weer in mooie, klassieke auto's. Het is net of je midden in de film Grease terecht bent gekomen. Heel leuk om te zien.

Ik weet niet wat Australiers met airco hebben maar wij zijn er niet kapot van (of juist wel). De hitte is extreem voor dit gebied en iedereen wil binnen zitten bij de airco. Die staat echter zo koud afgesteld dat je een dikke trui nodig hebt om warm te blijven. Ook als je een winkel binnengaat krijg je een klap in je gezicht, zo koud, en als je weer naar buiten gaat loop je tegen een muur van hitte op. Maar ach, no worries mate.