Antigua, Guatemala

16 februari 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

Om 8 uur staan we op, het begin van een vrije dag. We gaan ontbijten bij Fernando's, een tentje wat ons is aangeraden door Igor. Het ontbijt is er goed en we drinken hier de beste koffie van deze hele vakantie.

Vandaag bekijken Will en ik samen Antigua. Deze stad werd in 1543 door de spanjaarden gesticht als Santiago de los Caballeros en was de hoofdstad van Nieuw Spanje (zuidelijk Mexico en geheel Centraal Amerika). Door aardbevingen in 1773 werd een groot deel van de stad in puin gelegd. In 1776 is de hoofdstad verplaatst naar het veiliger gelegen Guatemala-City. De naam van de stad werd toen veranderd in La Antigua Guatemala (het oude Guatemala).

We dwalen wat door de straten en komen langs diverse indrukwekkende ruïnes. We zwerven tussen de puinhopen van kerken, kloosters enz. rond. Super mooi, hier houden we wel van.

We bekijken de markt en het busstation met al zijn mooi gepimpte kippenbussen. Deze bussen worden niet gepimpt door de eigenaar maar door de chauffeur. Een buschauffeur huurt de bus van de eigenaar en er rijden veeeel bussen rond. Om te proberen de passagiers in hun bus te lokken maken ze hem zo aantrekkelijk mogelijk want ze moeten vele passagiers vervoeren om naast de huur van de bus en de brandstofkosten ook nog een inkomen te verdienen.

We bezoeken Catedral de San Jose, Catedral de Santiago, Arco de Santa Catalina, het Parque Central, Iglesia en Convento de nuestra señora de la Merced en nog veel meer mooie koloniale gebouwen die Antigua rijk is.

Na de lunch laten we ons met een tuktuk naar Cerra de la Cruz brengen. Vanaf hier heb je een geweldig uitzicht over de stad. Vanaf hier zou je ook een geweldig uitzicht moeten hebben op de 3 enorme vulkanen die de stad domineren, Volcán Agua, Volcán Acatenango en de actieve Volcán Fuego.

Helaas hangt er om de bergpieken een dikke nevel waardoor we alleen maar kunnen raden hoe indrukwekkend dit uitzicht zou moeten zijn. Gelukkig hebben we gisteren tegen de schemering Volcán Fuego wel aswolken zien spuwen.

Het centrum van Antigua staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Zo blijven de koloniale bouwstijlen, de vele kerken, kloosters en ruïnes, de straten met de oude keien en de traditionele kleuren van de huizen zoveel mogelijk bewaard.

Wij vinden Antigua een fantastische stad met een hele leuke en gezellige sfeer. Echt de moeite waard om een paar dagen te verblijven.

Roelof was ziek vandaag maar vanavond gaat hij toch weer met ons mee uit eten. Gezellig, het is onze laatste avond van deze vakantie.

Na het eten evalueren we met ons vaste clubje van 4 de vakantie onder het genot van onze laatste rum en cola. We maken het niet te laat, om half 4 gaat de wekker, om 4 uur gaan we Antigua verlaten, op weg naar het vliegveld.

1. Marion Ringeling:
    17 februari 2019
    Helaas, aan alles komt een eind, fijne en voorspoedige terugreis gewenst👍.
  2. Els:
    17 februari 2019
    Het zit er weer op!! Zo te lezen hebben jullie genoeg gereisd en genoeg gezien en weer veel nieuwe indrukken opgedaan!! We wensen jullie een hele goede reis en tot zondag😘
  3. Karianne:
    17 februari 2019
    Wat een mooie indrukwekkende reis hebben jullie weer gemaakt. Het was geweldig om ons, door je schrijven mee te laten genieten van alles wat jullie gedaan en gezien hebben. Een goede reis terug en we kijken nu al uit naar de fotoboeken!
  4. Mariette:
    17 februari 2019
    Goede vlucht naar het warme 'thuis'. Nog even de kachel aan hier in dit kikkerlandje, maar de lente is er al bijna.
    Mooie verhalen van weer een hele mooie reis. Nu het fotoboek nog :):)
    en de 'life' verhalen.
    liefs uit Linschoten.