Athene: Lycabettus Hill.

9 maart 2023 - Athene, Griekenland

We besluiten geen buskaartje te kopen en lopend Athene te verkennen. Het hotel ligt centraal tussen een aantal plaatsen. Gisteren hebben we de Akropolis en Pnyx bezocht. Pnyx is een heuvel vanwaar je een fantastisch uitzicht hebt over Athene en een zeer interessante plek om overzichtsfoto's te nemen van de Akropolis.

Vandaag gaan we naar Lycabettus Hill. Gisteren zag ik vanaf de Akropolis op een heuvel een wit/blauwe kerk en een toren staan. Daar ga ik echt niet naar toe lopen zei ik, veel te hoog. Dit even ter kennisgeving.

Onderweg komen we langs drie imposante marmeren gebouwen.
Allereerst de Academie van Athene. Hier doen ze wetenschappelijk onderzoek dat niet door de universiteit wordt uitgevoerd.
Daarnaast zien we de Universiteit van Athene welke de oudste en het op een na grootste instituut voor hoger onderwijs in Griekenland is. Dit is een mooi gebouw met prachtige fresco's.
Daar weer naast zien we de nationale bibliotheek. Deze bibliotheek is de grootste van Griekenland. Het is een prachtig en statig gebouw. Twee enorme marmeren trappen leiden naar de ingang. Hij was gesloten en ik weet het niet zeker maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat de boeken zijn verhuisd naar een andere plek.

De wijk waar we door lopen is minder leuk dan waar we gisteren liepen. Een beetje grimmig, een beetje vervallen, een beetje achterbuurtgevoel. Het is flink omhoog lopen en op een gegeven moment moeten we trappen beklimmen om bij de heuvel te komen.

Daar aangekomen moeten we uiteraard omhoog over een smal pad tussen groen onkruid. Gelukkig geen brandnetels want ik heb een capri legging aan. Ik kijk omhoog en wat denk je..... bovenop deze heuvel staat die blauw/witte kerk waar ik zeker niet heen ging lopen. Maar ja, nu ben ik al onderweg. Bovendien is het best goed te doen, het pad stijgt geleidelijk en is best mooi. Doorgaan maar.

De kerk op de top blijkt de Holy Church of Saint George te zijn. Van buiten een mooi gebouw, binnen klein en donker, net als alle grieks-orthodoxe kerken die we tot nu toe bezocht hebben. We steken een kaarsje op voor een ieder die ons lief is en was.

Wat echt super is.... op de heuvel naast de kerk is een restaurant mét een toilet. Ooo... wat is dat fijn. We maken gebruik van beiden. Na de lunch komen we er achter dat we ook met een cablecar naar boven hadden gekund. En dus ook naar beneden. Toch kiezen we ervoor om lekker te gaan lopen. Op het gemakkie omlaag, mooie wandeling, prachtig weer. Genieten.

Later lopen we weer richting de vele Agora's. Op een terrasje drinken we een biertje en spelen we een potje jokeren. Zo fijn om lekker buiten in het zonnetje te kunnen zitten. Als het tegen het eind van de middag wat af begint te koelen gaan we terug naar het hotel. Even omkleden, even boekje lezen en daarna op zoek naar een typisch grieks restaurantje. We vinden er een in de buurt van het hotel, bestellen souvlaki en smullen daar van. Tjonge, wat een lekker maaltje. Prima om de dag mee af te sluiten.

1. Wil B.:
    11 maart 2023
    Weer veel gezien en gedaan. Leuk!!