Athene: Nationale tuin en Parlement.

11 maart 2023 - Athene, Griekenland

Na het ontbijt inpakken, uitchecken en bagage achter laten in het hotel. We vragen of ze een taxi voor ons kunnen bestellen om ons aan het eind van de dag naar het vliegveld te brengen.

Dan gaan we op pad. Onderweg naar de Nationale tuin van Athene komen we langs het zoveelste kerkje. Een timmerman die bezig is met de renovatie spreekt ons aan. Kom kijken in deze kerk uit de 11 eeuw. Nou, omdat je zo aandringt. We betreden het zoveelste kleine donkere kerkje, mooi hoor. We lopen er weer uit. Meneer de timmerman is niet tevreden. Kom mee zegt hij. Wij volgen hem braaf naar binnen. Kijk zegt hij, die schildering is uit de 10e eeuw en de schildering in het midden hebben ze exact nagemaakt. Zie je dat? Wij knikken braaf, zeggen dat het bijzonder is en bedanken hem hartelijk.

En door naar de botanische tuinen, vlakbij het Syntagma plein. Dit was vroeger de prive botanische tuin van koningin Amalia, de eerste koningin van Griekenland. De koninklijke status van deze tuin is nog steeds te zien aan de indrukwekkende rij hoge palmbomen bij de hoofdingang.

We zien de vijver met een grote hoeveelheid waterschildpadjes en de kleine dierentuin met wat geiten, eenden en kippen. Verder krijgen we niet zoveel mee van de romantische hoekjes, mooie paadjes en wat deze tuin verder nog te bieden zou hebben. Door werkzaamheden is bijna alles afgezet en verboden toegang. Jammer hoor.

We gaan naar het beroemde Syntagma plein oftewel het plein van de grondwet en het Parlement. Dit is het centrale plein in Athene. Hier staat het parlementsgebouw wat eerst het paleis van koning Otto, de eerste koning van Griekenland, was. Het monument van de onbekende soldaat staat direct voor het parlementsgebouw. Dit wordt 24/7 bewaakt door twee speciale troepen, de Evzones, in traditionele kledij. Elk uur is er de wisseling van de wacht bij de wachthokjes. Het is een bijzondere vertoning om dit mee te maken.

We lopen door naar het Zappeio, een groot en halfrond gebouw dat wordt gebruikt voor bijeenkomsten, ceremonies en tentoonstellingen. Wij kunnen maar een klein stukje zien omdat er een talenten bijeenkomst wordt gehouden.

Daarna gaan we naar de Tempel van de Olympische Zeus. Deze was ooit 110 meter lang en had 104 zuilen. Nu staan er nog 16 zuilen dik in de steigers. Een teleurstelling en het bekijken niet waard. Hier vindt je ook de poort van Hadranius die was gebouwd door de Atheners ter ere aan het Romeinse rijk voor het vervaardigen van de tempel Olympieion.

Weer verder dan maar, op naar het Olympisch Stadion dat werd gebouwd in 1896. Mooi om te zien, alle banken zijn gemaakt van marmer, zoals vele gebouwen en tempels in Athene.

We lopen terug naar Plaka, waar we op een terrasje in de zon een spelletje quixx spelen onder het genot van een koud biertje. Nu kan het nog, vanavond vliegen we weer naar ons natte Nederland.

En nu zitten we dus op het vliegveld te wachten op het boarden. Omstreeks 23.30 uur zullen we weer landen op Schiphol waar Lars ons op komt halen.

Dan zit er alweer een tripje op. Wat is Athene een ontzettend leuke stad, veel oudheid, veel cultuur, lekker eten, meest vriendelijke mensen. Het nodigt ons uit om meer van Griekenland te willen zien. Ik voorspel dat dat ook wel zal gaan gebeuren.

1. Wil B.:
    11 maart 2023
    Met jouw voorspellingen in je laatste zin begrijp ik dat het zeker naar jullie zin is geweest. En nu alweer onderweg naar huis. Fijne thuiskomst X
  2. Else Smit:
    11 maart 2023
    Goede reis terug. Wat hebben jullie in een korte tijd veel gezien zeg.
  3. Karianne:
    12 maart 2023
    Wat een leuke reis! Griekenland is zeker mooi. We zien nu al uit naar het volgende reis verslag!