Backwaters

21 november 2018 - Cochin, India

De oude man van de homestay heeft een ontbijtje voor ons klaargemaakt en om half 8 worden we opgehaald voor een tocht door de backwaters. De oude man is een beetje boos omdat we niet via hem geboekt hebben.

Kerala is bekend vanwege de backwaters (binnenwateren), een dichtbegroeid doolhof van beekjes, kanalen, rivieren en meren die in open verbinding staan met de Arabische zee. Hier leven mensen in kleine dorpjes die niet bereikbaar zijn via de gangbare wegen.

De ochtend varen we met een bescheiden gezelschap met een house-boat die handmatig wordt aangedreveen met een polderboom. We zitten op rieten stoeltjes onder een afdak en laten alles rustig langs ons heen glijden. Het is heerlijk relaxed. We varen langs een eenzaam huis en stappen hier uit om een kokosnoot te kopen. Hmmm..... lekker. De familie die hier woont voorziet zo in zijn levensonderhoud.

De volgende stop is bij een fabriekje dat schelpen tot een wit poeder verwerkt. Dat poeder wordt dan weer gebruikt om oa. medicijnen van te maken.

Ook krijgen we uitleg hoe toddy (plaatselijk gebrouwen alcoholische drank) gemaakt wordt van de onrijpe bloemen van de kokosnoot.

Verderop stoppen we bij een familie die touw maakt van kokosvezels. Ook heel leuk om te zien.

Dan leggen we aan bij een eilandje waar we gaan lunchen. De gids kookt een heerlijke thali. Dat wordt geserveerd op een bananenblad. Een flinke schep rijst erop en eromheen een aantal kleine gerechten (een curry, een dahl, een chutney en een dessert). Echt heel erg lekker.

Na de lunch kunnen we kiezen om met de house-boat verder te gaan of om met een kano door de smallere kanalen te varen. Wij kiezen voor de kano. Onderweg komen we een groep vrouwen tegen die het kanaal met de hand aan het uitbaggeren zijn. Verder is het wel een leuk tochtje maar niet heel erg interessant.

De backwaters zijn rustig, erg relaxing en mooi. Als je hier toch bent is het de moeite waard om te bezoeken. Maar mocht je er niet aan toe komen dan zouden wij het geen gemis noemen als je het niet gezien hebt.

Terug in de home stay relaxen we even verder. Het oude mannetje klopt op de deur en zegt dat hij mij vannacht hoorde hoesten. Hij wil me wel behandelen. Ehh... moet dat??? Maar ach, wie weet helpt het dus kom maar op. Eerst krijg ik een smerig goedje te drinken. Daarna komt hij met een stinkend mengseltje om me in te smeren. Als zijn hand in mijn shirt verdwijnt zeg ik hem te stoppen. Maar madam, het is oke. ik ben masseur en hierdoor stopt het hoesten. Hij stopt overigens wel, maar even later komt hij terug met een loeiheet iets waarmee hij over mijnn lijf begint te wrijven. Weer verdwijnt zijn hand in mijn shirt richting beha. Ja zeg, vieze oude man, nu is het welletjes. Ophouden. Ik sta op en maak Will wakker. Please laat mij niet meer alleen met die vieze oude man.