Beetgenomen??

3 februari 2013 - Sengkang, Indonesië

Als we na een goede nachtrust (de bedden waren boven verwachting goed) en een lekker ontbijtje van een jaffle (tosti) met ei verderop willen naar Bira blijkt dat de public-bus vanmorgen om 7 uur is vertrokken. En er gaat er geen meer voor 7 morgenochtend.

We vinden Makassar een stinkstad en willen hier echt geen dag langer rondhangen. We moeten dus prive vervoer regelen. Er komen niet heel veel toeristen naar Sulawesi maar degenen die hier komen reizen meestal via de westkust over de enige redelijke weg naar Rantepao en terug. Dat willen wij dus niet, wij willen via het oosten naar Rantepao en via de westkust terug. Ik heb gelezen dat Bira een mooie rotskust heeft, mooie stranden en dat ze hier nog traditionele schoeners (boten) bouwen.

De broer van een medewerkster van het hostel heeft een mini-van en hij komt naar het hostel om over de prijs te onderhandelen. De man blijkt een reisbureautje te hebben en heeft al een heel programma opgesteld voor de rest van onze vakantie. Ho, ho even, daar hebben wij geen trek in, we willen vervoer naar Bira. Na veel heen en weer praten komen we overeen dat we een mini-van met engelssprekende chauffeur/gids (incl. overnachtingen en eten van de gids/chauffeur) huren voor 3 dagen. Hij rijdt ons eerst naar Bira (een rit van 5 uur omdat de weg zo slecht is), dan naar Sengkang en dan naar Rantepao.

Om 12 uur zitten we in de bus met een chauffeur die beslist niet meer dan 3 woorden engels spreekt, dus dat gaat al goed. Na een rit van 3 uur willen we wel even stoppen om te eten. De weg valt heel erg mee, die is zo slecht nog niet. Maar zit de zee niet aan de verkeerde kant? Cindy vraagt de chauffeur hoe lang het nog rijden is. 7 uur! He? Naar Bira? Nee, naar Toraja, Rantepao. Fijn, dat klopt dus ook al. Hoe maak je een man die geen engels spreekt wijs dat dat niet de bedoeling is??

Maar de chauffeur heeft door dat er iets niet klopt en hij belt de zaak. Deze vertellen ons dat de weg naar Bira kapot is (we horen later dat dat niet het geval is) en dat we nu via de westkust naar Sengkang en dan naar Bira rijden. Daar komen we dan vanavond om 9 uur aan. Morgenochtend gaan we dan in 7 uur naar Sengkang rijden. Ja hoor eens, we zijn gekke Henkie niet. Dan maar niet naar Bira, dan blijven we 2 nachten in Sengkang. Dat scheelt een dag in de auto zitten.

Als we in Sengkang aankomen valt het nog niet mee om een slaapplaats te vinden. De chauffeur doet echt erg zijn best om ons onder dak te krijgen. Uiteindelijk komen we in een hotel tegenover de moskee. Vergeleken met het stinkhol in Makassar gaan we er niet echt op vooruit, het is duurder, de bedden zijn veel slechter en we kunnen hier niet douchen. Bovendien spreekt er niemand engels. Nou ja, het is maar voor 2 nachten. En weer ben ik blij met mijn eigen kussensloop.

We gaan het stadje (lijkt wel een uitgestorven dorp) in op zoek naar een eetgelegenheid. We hebben de keus uit een. Maar het eten is redelijk. Helaas is dit dorp 100% islamitisch, dus een biertje zit er niet in.