Boda-boda-toer door Kampala

21 november 2018 - Kampala, Oeganda

Vandaag moeten Martijn en Lotte werken. Wij gaan Kampala down-town ontdekken. Om 10 uur worden we opgehaald door Ali en Becca met hun bodaboda (een licht motortje). Ik vind het best een beetje spannend, ik achterop een motor zonder beschermende kleding maar wel met een helm. Zeker gezien de staat van de wegen hier.

Maar de mannen zijn erg aardig en rijden voorzichtig en met beleid over de wegen, ontwijken de vele gaten en bewegen zich handig tussen het hectische en chaotische verkeer in Kampala.

We gaan de Gaddafi moskee bekijken, gelegen op Kampala Hill. Ik word in een mooi afrikaans moslim pakje gehesen voordat ik naar binnen mag. We krijgen een gids die ons verteld dat de moskee staat op de plek waar Oeganga is ontstaan. En waar de naam Kampala vandaan is gekomen. Nl. van een kampement (CAMP) waar steeds gazelles (IMPALA) liepen. Kamp impala werd Kampala. Onze gids is erg enthousiast en zingt nog wat verzen uit de koran voor, in het arabisch en in het engels. Heel erg interessant allemaal. De moskee is mooi.

Na de rondleiding beklimmen we de trappen van de minaret. Puf...pfffoe... het is een hele klim. Maar zo ontzettend de moeite waard. Wat een fantastisch uitzicht over Kampala heb je hier zeg. We genieten hier een poosje van voordat we de tocht naar beneden beginnen.

Weer beneden lever ik mijn kleding weer in en stappen we weer achterop de bodaboda. We moeten heel erg voorzichtig zijn met onze spullen, fototoestel, telefoon, portemonee. Er zijn hier veel "bad people" zegt Becca. Extra voorzichtig zijn dus.

We kopen kaartjes voor het koninklijk paleis. Dat mogen we van buiten bekijken. Wel lopen we langs de huisjes van de soldaten en hun gezinnen en door de tuin. We zijn op weg naar een van de martelkelders die Idi Amin erop na hield. Het ziet eruit als een betonnen garagebox. Daar lieten ze een laag water in lopen waar electriciteitskabels in hingen. Dan gooiden ze hun naakte gevangenen in het water en zetten er stroom op. Akelige geschiedenis.

Na deze bezichtiging  was het tijd voor de lunch. We lieten ons bij een afrikaans restaurant afzetten. We willen graag local food proberen. We nodigen Ali en Becca uit om met ons mee te eten. Als we hun blijde en dankbare gezichten zien worden we daar zelf ook heel blij van.

We eten rijst en matoke (een puree van groene banaan) met wat sausjes daarnaast. De matoke is een beetje smakeloos maar door de sausjes wordt het wel redelijk smakelijk. Ik ben niet echt gecharmeerd van dit eten.

Verder gaan we weer, nu naar een matatuparking. Matatu's zijn kleine  taxibusjes waar er heel veel van rijden in Oeganda. De hoeveelheid matatu's is enorm, hoe vindt een chauffeur in godsnaam zijn eigen matatu terug en hoe komen ze van de parking af?? Toch schijnt er een systeem in  te zitten. Ali verteld dat hij ook per matatu reist als hij zijn familie in Jinja op gaat zoeken.

We gaan terug naar Martijn en Lotte als Becca aangehouden wordt. Of ik even af wil stappen. Even later zegt da agent dat ik bij een andere chauffeur op de bodaboda moet. Mooi niet, ik wil bij Becca. Er schijnt een probleem te zijn met de nummerplaat van Becca. Die is er vanaf gestolen of gevallen en een nieuwe kan hij niet betalen. Dat is bekend en hij heeft een briefje dat hij een soort ontheffing heeft. Maar daar heeft meneer agent geen boodschap aan. Becca moet zijn motor inleveren. Tenzij..... hij UGX 5000 (€1,50) betaald. Maar voor Becca is dat veel geld, dat heeft hij niet. Dus betalen wij dat en kunnen we onze reis weer vervolgen.

Bij de compound aangekomen bedanken we Ali en Becca. Wat een leuke en vriendelijke mannen zijn dat. We rekenen de afgesproken prijs af en Becca wil de UGX5000 teruggeven. Dus eerlijk zijn ze ook nog. Wij hoeven het geld niet terug hoor Becca. En jullie krijgen van ons ook een fooi want we zijn echt fan van jullie geworden. We hebben een fantastische dag gehad en veel gelachen met deze knakkers.

's Avonds gaan we met Martijn en Lotte uit eten bij een italiaan. Het eten is heerlijk en we hebben het heel gezellig. De perfecte afsluiting van een perfecte dag.

Gisteren was er de hele dag geen stroom, vannacht ook niet en vanmorgen nog steeds niet. Martijn en Lotte geven vanavond een feestje en dan is het toch wel fijn als er stroom is want zonder is toch wel behelpen.

We spelen een spelletje kubb. Een spel met houten blokken, een houten koning en houten stokken. Het schijnt een zweeds spel te zijn en is hartstikke leuk om te doen. Lekker in de tuin in de zon.

We drinken nog een kopje koffie en dan staat de chauffeur van Matoke tours op de stoep. Hij komt ons ophalen om ons naar Cassia Lodge te brengen. Een leuk hotel met een mooi zwembad en een fantastisch uitzicht over het Victoriameer. Hier slapen we vannacht. Morgenochtend worden we om 7 uur aan het ontbijt verwacht. Daar zullen we onze medereizigers ontmoeten en gaan we aan onze rondrit door Oeganda beginnen. Zo'n zin in.