Mexico: Calakmul

9 februari 2012 - Chetumal, Mexico

Als we om half 5 aankomen in Chetumal besluiten we om de nacht maar uit te zitten op het station. Het heeft geen zin om nu nog naar een overnachtingsplaats te gaan zoeken. We kopen iets te drinken en doden de tijd met een potje rikken. Altijd gezellig en we kaarten wat af deze vakantie.

Chetumal is een doods stadje met totaal geen enkele uitstraling. Om 8 uur laten we ons naar het centrum brengen en de taxichauffeur zet ons af bij hotel Uruum waar we ook onderdak vinden. Er staat een prachtig zwembad afgebeeld op de reclamefolder van het hotel. Ik weet niet waar in Mexico dat zwembad is maar zeer zeker niet bij het hotel.

Wij droppen onze bagage en huren een auto om naar Calakmul te gaan. We hebben al onze papieren bij ons en Will houdt zich perfect aan de rare snelheidsbeperkingen. Op een rechte weg mag je dan weer 80, dan weer 110 en dan ineens weer 40. Er zit geen enkele logica in maar we houden ons er maar aan. Ondanks dat worden we achterop gereden door politie op motor en worden we aan de kant gezet.

Rijbewijs aub...   Ja, alstublieft...   Die neem ik mee en morgen kunt u die weer ophalen in Chetumal tegen betaling van 2500 pesos...   Ohh jaah, waarom???...  Net in het dorp reed u 80 en daar mag u maar 45...   (Dit is gewoon echt niet waar maar wat doe je ertegen. Het is ons woord tegen zijn woord. Anders proberen op te lossen dus maar).   U kunt het rijbewijs niet meenemen want dat hebben we nodig om verder te mogen rijden...   Niet mijn probleem, morgen in Chetumal, 2500 pesos...   Kan dat niet anders, kunnen we niet nu betalen?...   Vandaag in Chetumal?...   Nee, nu, hier...   Ja, dat kan wel, 800 pesos en dan heeft u hier uw rijbewijs weer. Wel netjes langzaam rijden in het vervolg hoor!

Het is behoorlijk ver rijden, zeker tweeenhalf uur tot de parkeerplaats en vandaar nog eens een uur met een busje de jungle in. De tempels van Calakmul zijn overweldigend en ontzettend mooi. En ook heel erg hoog en ze staan midden in de jungle. Als we op de hoogste tempel klimmen kunnen we over de jungle uitkijken en zien we de top van een ander deel van het complex boven de bomen uitsteken. Man........wat is dit mooi!

Omdat Calakmul moeilijk te bereiken is met openbaar vervoer is het eigenlijk nauwelijks toeristisch, terwijl dit voor ons het mooiste tempelcomplex is wat we gezien hebben. Wat de tempelcomplexen die wij gezien hebben betreft vinden wij dat de tempels steeds mooier werden. Onze top-4 van mooite: op 4 Chitzen Itza, op 3 Edzna, op 2 Palenque en met stip op 1 Calakmul.

De terugrit naar Chetumal halen we zonder politie-interruptie. Gelukkig. We waren van plan om de auto 2 dagen te huren maar we leveren hem toch maar in. We besluiten in Mexico geen auto meer te huren, door de stickers van de verhuurbedrijven op de auto zijn we gemakkelijk als toeristen te herkennen en door de corrupte politie van Mexico wordt een auto huren uiteindelijk veel te duur.

De dag daarna gaan we met de taxi naar Bacalar waar we gaan zwemmen in een prachtige lagune. Ik heb ergens gelezen dat dit het op één na grootste zoetwatermeer van Mexico is. Het is prachtig weer en een perfecte dag om lekker te zwemmen. Na de lunch gaan we zwemmen in een cenote. Deze is niet in een grot, maar wel met prachtig helder water en deze is 90 meter diep.

Daarna met de taxi terug naar Chetumal. De taxi raast over de weg met een snelheid van 140 en houdt zich echt niet aan de rare snelheidsbeperkingen en geen politie te zien. Rare jongens, die mexicaanse politie-agenten.

We verlaten Chetumal en vertrekken met de avondbus naar Tulum.