Dag 11: Axum bekijken.

24 januari 2020 - Aksum, Ethiopië

Om half 9 vertrekken we met Mister Tekle, een plaatselijke gids. We bekijken metershoge obelisken, ondergrondse tombes van diverse koningen, paleisruïnes en het bad van de koningin van Sheba. Mister Tekle is een aardig mannetje, hij spreekt best goed engels maar legt de klemtoon anders waardoor het soms even duurt voordat we doorhebben waar hij het over heeft. Bovendien is hij voor mij echt te uitgebreid in zijn uitleg (lees langdradig). Mijn (en met mij de meesten van de groep) aandacht dwaalt af naar de eekhoorntjes, aapjes en vogels die hier ook rondlopen en vliegen.

Buiten de muren van het complex lopen enorm veel mensen gekleedt in witte gewaden. Er is een begrafenis gaande. Oh, zegt Mister Tekle, ik moet even gaan condoleren hoor. Zo terug. Daarna bezoeken we de nieuwe Maryam Zionkerk. Een vrij lelijk gebouw maar wel leuk om te zien. Binnen is het heel kleurrijk met alle schilderingen. Hier is ook het gebouw waarin de originele "Ark des Verbonds" wordt bewaard zeggen ze. We bezoeken een klein, nietszeggend museum op het terrein en daarna gaan de mannen nog naar eeuwenoude bijbels kijken in de oude Maryam Zionkerk. Vrouwen mogen daar niet naar binnen.

We gaan lunchen bij Mister Tekle thuis. Maar eerst even een plasstop bij ons hotel. Even snel heen en weer. Als ik weer beneden kom zitten de meesten van ons buiten op het terras. Ik ga er bij zitten, denkende dat we ergens op moeten wachten. Ineens verschijnt een briesende Wilma, of  de afspraak niet duidelijk was. Als kleine kinderen worden we de les gelezen. Het zal wel, het is dag 11, daagje later ontploffen haha.

De lunch bij Mister Tekle thuis is echt heel erg leuk. We krijgen firfir te eten. Grote injeras met allerlei groenten en linzen en sausjes. Erg lekker en erg veel. Daarna een koffie-ceremonie, koffiebonen worden gebrandt, gemalen en er wordt koffie van gezet. Onderwijl brandt er een potje wierook, dit om Balthazar, één van de drie wijzen uit het oosten, die mirre bij Jezus bracht te herdenken. Het is de eerste lekkere koffie die ik drink in dit land. Het wordt geserveerd met popcorn van gierst en kikkererwten. Ik geniet echt enorm van deze lunch genoten, wat is dit leuk zeg. Voor mij het hoogtepunt van de dag.

'S middags kunnen we nog een berg oplopen om een klooster te bezoeken waar vrouwen niet naar binnen mogen. We hebben er niet zoveel zin in. We gaan met Anneke en Willem lekker een verse "mixt fruitjuice" drinken op een terras. Later komt Frank ook bij ons zitten.

We besluiten met ons vijven in het hotelrestaurant te gaan eten. Ook Gonny en Marijke sluiten aan. Het eten is goed en lekker. Later komen Ton, Ria en Harjen er ook nog bij zitten en zo sluiten we de dag gezellig af.