Dag 12: Naar Lalibella

26 januari 2020 - Lalibela, Ethiopië

Na het ontbijt lopen we met Gonny, Willem en Anneke naar de mandenmarkt om de grote vijgenboom. Het is leuk om hier even rond te dwalen. Een jongetje wil mijn schoenen poetsen voor 50 birr. Ik moet hard lachen en zeg hem nee, veel te duur en ik loop door. Hij rent snel naar de andere kant, vraagt me weer of hij mijn schoenen mag poetsen. Niet voor 50 birr zeg ik. Oke zegt hij, voor 10 birr dan? Dat vind ik goed. Hij maakt mijn schoenen heel netjes schoon dus ik geef hem 20 birr. Daar wordt hij heel blij van.

Terwijl we wachten op Asrat die ons op komt pikken om naar het vliegveld te gaan voetballen Will en Willem met de plaatselijke jeugd nadat ze een nieuwe bal voor hen gekocht hebben. Al die jongetjes helemaal blij. Dat is echt superleuk.

We nemen afscheid van Asrat, snik, snik en vliegen in 50 minuten van Axum naar Lalibella. Daar worden we opgewacht door gids Mazfin die ons de komende dagen hier rond gaat leiden. Allereerst checken we in in Lal Hotel, een leuk hotel waar we allemaal ons eigen hutje krijgen.

Daarna gaan we naar de ondergrondse rotskerken. Er zijn er 10, allemaal naar beneden uit de rotsen gehakt in opdracht van koning Lalibella. Vanmiddag bezoeken we de 5 kerken in het noorden.

1. Bete Medhane Alem, het grootste huis van de verlosser van de wereld.

2. Bete Maskal, een kleine rotskerk, onversierd en gewijd aan het kruis van Christus.

3. Bete Maryam, huis van Maria. De meest favoriete kerk en gebouwd ter nagedachtenis aan de 50 nonnen die door de romeinen werden vermoord.

4. Bete Denagel, huis van de maagden.

5. Bete Mikaël of Bet debre Sina, een dubbelkerk, gewijd aan aartsengel Gabriël en symboliseert tevens de berg Sinaï.

Wat een indrukwekkend complex is dit zeg, heel groots. Wat een enorm werk moet dat geweest zijn om kerken naar beneden toe uit de rotsen te hakken. Gelukkig kregen ze volgens de legende hulp van engelen. Ze werden uit de rotsen gehouwen omdat er in die tijd veel kerken vernietigd werden door de moslims. Door alles op te vullen met aarde werden deze kerken nooit gevonden.

's Avonds gaan we met Willem, Anneke, Gonny en Marijke eten bij restaurant Kana. Heerlijk eten en alweer een erg gezellige avond. Terug in het hotel drinken we nog een biertje met Ton, Martin en Frank. Ook heel gezellig. Om 10 uur sluit de bar en vertrekken we allemaal naar ons  eigen hutje.