Dag 18: Naar Konso

1 februari 2020 - Konso, Ethiopië

Wie wil kan om 9 uur naar de markt in Arba Minch gebracht worden. Je kan er ook kiezen voor een rustig ochtendje in het hotel. Daar kiezen wij voor. Na het ontbijt zetten we de nog net niet droge was nog even in het zonnetje en gaan we lekker op ons terrasje een boekje zitten lezen. Best fijn om even niet met de groep te zijn.

Om 11 uur vertrekken we naar de stad waar we de marktgangers ontmoeten bij tourist hotel voor een kopje koffie/thee. Martin heeft een vuurrood verbrand hoofd en voelt zich helemaal niet goed. Ik smeer hem 2 paracetamol aan. Gewapend met een lunchpakket gaan we op pad naar Konso, onze volgende bestemming.

We rijden door de prachtige bergen met de meest mooie uitzichten. Er loopt een man op de weg, wat doet die raar, het lijkt alsof hij voor de auto wil springen maar als onze auto afremt gooit hij keihard een steen tegen onze auto. Gelukkig heb ik mijn raam grotendeels dicht gedaan wegens de stoffige wegen én breekt de ruit niet. Want daar komt de steen keihard tegenaan. Ik schrik me kapot. Dit is al de 2e keer dat er een steen naar ons gegooit word en tevens de 2e keer tegen de ruit waar ik net achter zit. Als we later kijken zit er een hele deuk in de deur net onder het raam. Daar kwam de steen eerst tegenaan voordat hij tegen de ruit ketste. Dit is echt niet leuk.

We vervolgen de reis en het duurt even voordat ik er weer van kan genieten. Maar de meeste mensen langs de weg zwaaien vriendelijk naar ons als we langs komen. Na een kleine 4 uur rijden komen we aan bij Korebta Lodge in Konso. Het ziet er prachtig uit. Helaas geen electriciteit hier, alleen een paar uurtjes 's morgens en 's avonds als ze de generator aanzetten. De huisjes zijn ruim maar ruiken heel muf. De douche heeft een elektrische douchekop dus alleen warm water als er generator draait. Maar het uitzicht is fantastisch, deze lodge ligt boven op een berg. Super mooi. De rest van de middag vermaken we ons op het terras.

Inmiddels komt Martin weer boven water. Hij is echt heel ziek. Meer dan 40 graden koorts. Dus gaan Wilma en Messerat (de hoofdchauffeur) met hem naar het ziekenhuis om hem op malaria te laten testen. Wij druipen allemaal vroeg af naar onze huisjes. Om 10 uur gaat het licht uit want dan wordt de generator uit gezet. Dus we horen morgen pas hoe het met Martin afloopt.

1. Wil Blom:
    2 februari 2020
    Tjonge dat is idd schrikken met zo'n steen tegen de auto. Maar gelukkig meest vriendelijke mensen.