Dag 27: Wandelen in Bale Mountains Nationaal Park.

9 februari 2020 - Bale, Ethiopië

Half 8 ontbijt, half 9 vertrek naar het Sanetti plateau in Bale Mountains Nationaal Park. We hopen dat we hier de Ethiopische wolf gaan zien die alleen maar in Ethiopië voorkomt. We rijden omhoog en geven onze ogen goed de kost. Maar wat we ook zien, het is niet de wolf. Wel kraanvogels, kleine gele vogeltjes, blauwvleugelganzen en lel-ibissen. Bovendien is het landschap fantastisch, boven de 3000 meter geen bomen meer maar lage begroeing, veel struiken met witte bloemetjes, mossen, lobelia's op stam, enz.

We gaan met een gids aan de wandel. We hebben de keus uit een wandeling van 7 km, eentje van 3 km. of met de auto langzaam de terugweg aanvaarden met de nodige foto-stops.
Daar kiezen Harjen, Ria, Frank, Gonny, Martin, Rients, Sita en Peter voor. Anneke, Ton, Marijke en Wilma gaan voor de 3 km. en Will, Willem, Fred en ik kiezen voor de 7 km. Het is geen zware wandeling, geen zware klimpartijen maar wel een ongelijke ondergrond van keien en geen pad. Er waait een hele stevige wind waardoor het koud aanvoelt. Bovendien merk je wel aan je adem dat de lucht hier op 4200 meter een stuk ijler is.

We lopen door een woestijnachtig landschap. Dit plateau heeft 36 meren waarvan er velen droog liggen nu. In de regentijd vullen deze zich weer met water. We zien enorm veel hazen en molratten. Maar helaas laat de wolf zich niet zien. Het is echter een heerlijke wandeling, lekker om weer even iets van inspanning te leveren na 2 dagen in de auto. Will en Willem zien we niet veel, die klimmen en klauteren over allerlei rotspartijen. Zij hebben iets meer energie die ze kwijt moeten. Fred zeurt dat het saai is en dat er geen uitdaging in de wandeling zit. Toch kan hij het tempo niet bijhouden en moeten de gids (leuke man, ben zijn naam vergeten) en ik steeds op hem wachten. Dus Fred, hou je mond en loop niet te zemelen de hele tijd.

Na 2 uur komen we weer terug bij de auto. Alleen Mesfin staat er nog, de rest is al terug. Eenmaal weer thuis horen we dat degenen die direct met de auto terug zijn gegaan de wolf wél hebben gezien. Superleuk voor ze.