Dag 6: Timkat-festival in Gondar

19 januari 2020 - Gondar, Ethiopië

Om half 7 ontbijten en dan op naar Gondar. In de 17e en 18e eeuw was Gondar de hoofdstad van Ethiopië. Wij gaan hier het Timkat-festival meemaken. Het bad van de keizer wordt gevuld met water en morgen wordt dat water gezegend. Iedereen die in het bad duikt of besprenkeld wordt met dat water is dan gezuiverd van al zijn zonden.

In de aanloop daarnaar toe worden vandaag de 7 replica's van de "Ark des Verbonds" vanuit 7 verschillende kerken in optocht naar het bad gebracht. Het is een groots spectakel, lijkt wel wat op carnaval. Mensen dragen speciale kleding en dansen door de straten.

We logeren in het Quara Hotel waar de processie langs komt. Will gaat met een aantal mensen en een gids op pad om aan te sluiten bij een processie. Ik kijk met Anneke en Willem vanaf hun balkon naar de optocht. We hebben een fantastisch zicht daarop.

Later, als de straten weer wat rustiger zijn geworden, gaan wij de Debre Birhan Trinity Church bezoeken. Het is een mooi kerkje met binnen prachtige fresco's en een plafond dat geheel beschilderd is met engelenkopjes. Wel vergelijkbaar met de kerkjes die we gisteren bezochten. We hebben een hele goede gids, Selam, zij legt heel helder uit hoe een viering hier in zijn werk gaat. De priesters beginnen om 3 uur in de nacht te bidden in het middelste heiligdom waar de ark des verbonds zich bevind. Als gelovigen de communie willen moeten zij voor 7 uur aanwezig zijn. Zij mogen dan in de 2e ring komen om de communie te ontvangen. Om 7 uur begint de mis en mogen gelovigen alleen in het buitenste gedeelte komen en zij zingen de priester na. Mooi en heel interessant.

Door het algemene watertekort in Ethiopië, en met name vooral nu met Timkat in Gondar, hebben we geen water om te douchen of om ons te wassen. Het was ons al gezegd maar is toch een beetje jammer. Gelukkig kunnen we wel de wc doortrekken.

We eten met de hele groep in het hotel. Naast het hotel staat een grote feesttent waaruit keiharde muziek over straat schalt. Ook in onze kamer. Will gaat na het eten naar bed, hij moet om 4 uur weg morgenochtend om bij het bad naar het zegenen van het water te gaan kijken. Ik heb besloten om niet mee te gaan gezien het massale gebeuren en het gedrang dat verwacht wordt. Ik ben niet zo dol op enorme hordes mensen. Ik ga na het eten nog een rondje lopen met Harjen, Ria, Marijke en Frank. We duiken nog een tentje in voor een drankje alvorens weer naar het hotel te gaan. De muziek is ermee opgehouden dus ik hoop lekker te kunnen slapen.

1. Wil Blom:
    22 januari 2020
    Hoihoi, jullie maken weer bijzondere en mooie dingen mee zeg. En wat goed Betty dat je dagelijks verslag doet!!!