Dag 7 in de Eifel: Stadswandeling in Trier.

26 september 2021 - Trier, Duitsland

We zijn even aan het plannen, morgen is onze laatste dag hier in de Eifel. We willen nog een niet te lange wandeling maken. Maandag is hier ruhetag en we willen graag iets eten alvorens naar huis te rijden. In de papieren staat dat de hoteleigenaar graag een lunchpakket voor je verzorgd dus besluiten we dat op tijd, vandaag, te vragen aan mevrouw de eigenaresse. Je ziet haar echt denken... shoot... hoe kom ik hier nu weer onderuit. Nee hoor, zegt ze, de bakker (dat is echt de enige winkel die ze hebben in dit dorp) is om 6 uur open morgenochtend. Ga daar maar brood halen, hij verkoopt ook belegde broodjes. Lekker klantvriendelijk weer. Maar prima, dan gaan we morgen wel naar de bakker.

Vandaag willen we naar Trier, de oudste stad van Duitsland. Het is een half uurtje rijden vanaf Dudeldorf. We gaan een stadswandeling maken. We beginnen op de Hauptmarkt bij het marktkreuz. Wat een mooi en gezellig plein zeg. Daarna lopen we naar De Dom en de Liebfrauen-Basilica. Beiden mooie gebouwen die we echter niet van binnen kunnen bekijken omdat er in beide kerkdiensten bezig zijn. Misschien als we terug komen. We lopen door naar de Constantijnbasilica wat ooit de troonzaal van Keizer Constantijn de Grote was. In de 17e eeuw werd het Kurfürstliches Palais hier tegenaan gebouwd. Beiden zijn mooie, statige gebouwen. Ook de palastgarten zijn het aanzien waard.

Achter in de tuinen is een cafe met terras. Zal het er dan toch nog van komen dat we in de ochtend een bakkie koffie kunnen drinken deze vakantie? We lopen er heen. Er staat een bord, u mag niet zomaar gaan zitten, u moet hier wachten tot iemand u naar uw plaats brengt. We wachten, maar er komt niemand. De rij wachtenden groeit, er komt nog steeds niemand. Weet je, hou die koffie maar, ik ga wel ergens anders een bakkie doen. Ajuus. Later op de dag spreken we mensen die ook in de rij stonden. Er is nooit iemand gekomen.

Wij lopen verder, maar weg van het centrum. Geen koffie gelegenheid meer, zo jammer he. We lopen door een buurt met prachtige, statige huizen. Op een bepaald punt gaan we onder een boog met een kruis door. De weg begint sterk te stijgen. Wat is dit??? Bij het woord stadswandeling denk ik niet direct aan klimmen. Het blijkt dat we de kruisweg volgen (onderweg begint het ook nog eens te regenen) helemaal naar de top van de Petrisberg. Vandaar zouden we een mooi uitzicht over de stad hebben, ware het niet dat het mistig is. Wazig uitzicht dus helaas maar gelukkig wel weer droog.

We lopen door de wijngaarden weer terug naar beneden. Onderweg hebben we een prachtig uitzicht van boven op het Romeinse Amfitheater. Omdat we beiden toe zijn aan een toiletbezoek gaan we hier niet naar binnen maar lopen zo snel mogelijk terug naar de Altstadt. Daar vinden we op de Neustrasse een ijssalon die heerlijke koffie heeft mét overheerlijke apfelstrudel. Jammie. Alleen heeft hij geen toilet maar Will mag gebruik maken van zijn prive toilet. Hoe lief is dat. Het blijkt dat we tegenover het huis zitten waar de schoonouders van Karl Marx hebben gewoond.

We gaan weer door, langs het Bastion, De Barbarathermen en onder de Römerbrücke door wandelen we een heel eind langs de Moezel. Uiteindelijk komen we bij de imposante noordelijke stadspoort van het Romeinse Trier, De Porta Nigra. Heel mooi.

En wat ook heel mooi is, we zijn weer in het centrum waar we direct een plaatsje op een terrasje vinden. Hier in Trier god zij dank geen pauze van 2 tot 5. We kunnen "gewoon" een biertje drinken en een kopje overheerlijke uiensoep eten. Wat is dat genieten zeg.

Na geruime tijd op het terras te hebben gezeten (wat is mensen kijken toch leuk) lopen we terug naar de hauptmarkt. Nog even terug naar De Dom die we nu wel van binnen kunnen bekijken. Best de moeite waard. De Liebfrauen-Basilica zijn ze alweer aan het klaarmaken voor de mis, daar mogen we niet in. Het zij zo.

Terug op de hauptmarkt zoeken we een restaurantje op voor het avondeten. We vinden er een waar ze wildschweinschnitzel hebben. Dat wilden wij heel graag eten deze vakantie. En hij is heerlijk, lekker en mals met een heerlijk champignonsausje. Wat een feestelijke afsluiting van een hele leuke dag.

1. Wil B.:
    27 september 2021
    Dat was jullie laatste dag met veel cultuur, wandelen, toch ergens koffie. Jullie hebben wel bijzondere dingen gedaan deze vakantie. Fijn!!! Vandaag weer naar huis, goede reis!!