El Salvador

27 januari 2019 - Apaneca, El Salvador

Na een vlucht met Avianca van 5 kwartier komen we aan in San Salvador. De douane is hier super vriendelijk, heet ons welkom en wenst ons veel plezier.

Er staat een busje met chauffeur op ons te wachten. We rijden door een aantrekkelijk bergachtig gebied gelijk door naar Apaneca.

Hotel Las Cabañas de Apaneca is een leuk hotel met vriendelijk personeel. Aangezien El Salvador stukken minder toeristisch is dan Costa Rica zijn ook de voorzieningen eenvoudiger maar dat mag de pret niet drukken.

Ons hotel heeft het enige restaurantje van het dorp. Verder zijn er wel wat comodores, kleine eettentjes waar je hooguit met 4 mensen een klein hapje kan eten.

Om 7 uur ontbijten we en om 8 uur gaan we op weg naar NP El Impossible. Vanaf nu is Igor zowel chauffeur als gids.

In het plaatsje Tacuba stappen we achter in een 4x4 pick-up die ons de steile helling opbrengt naar een finca op een koffieplantage. Het is een gave tocht naar boven langs diepe afgronden 😱. Erg mooi daar. Op de plantage kunnen we kort even rondlopen en krijgen we uitleg over de koffie.

Vandaar gaan we wandelen naar een brug (wat een dam blijkt te zijn) en terug. Het is vrij steil naar beneden lopen. Ik haak op een gegeven moment af, ik moet ook weer omhoog en dat gaat me niet zo goed af. Dus ga ik nu vast lekker in mijn eigen tempo terug omhoog. Helaas wil de knul van de finca met mij mee terug lopen want alleen lopen is geen optie. Shoot, dat was niet de bedoeling.

Annemarie besluit om met mij mee terug naar boven te gaan. Er komt nog een mannetje met vracht op zijn rug naar boven lopen en die krijgt de opdracht op ons te letten.

Op de finca doen we spelletjes met de kinderen daar, superleuk. De kinderen genieten zichtbaar.

Als iedereen terug is krijgen we boterhammen te eten en dan gaan we met de 4x4 terug naar het dorp. We hebben veel bekijks, die gekke toeristen die net als de locals in de laadbak van een pick-up staan. Iedereen zwaait en groet ons. We drinken koffie bij Hostal Mama, Papa y Manolo. Ook mogen we de huis-koffie-branderij zien. Superleuk.

Dan gaan we het dorp Tacuba in. Vandaag is een offerfeest, het eerst geoogste fruit wordt op versierde auto's in optocht rondgereden. Bovenop mooie meisjes die snoep strooien, achterin mensen die muziek maken en zingen. Het lijkt een beetje op carnaval. Heel erg leuk.

Wij zijn als enige toeristen een bezienswaardigheid. Twee heel kleine oude vrouwtjes komen ons omarmen. "Eres una mujer bella" (je bent een mooie vrouw) zegt een van de dametjes. Zo leuk dit.

De optocht eindigt bij de kerk waar al het fruit naar binnen wordt gedragen en er een offermis begint. Later wordt het fruit verkocht en de opbrengst komt ten goede aan het dorp. Bijv. voor nieuwe wegen.

We drinken ergens een biertje waarna we terug rijden naar Apaneca.

1. Marion Ringeling:
    28 januari 2019
    Ziet er allemaal goed uit!!
  2. Wil Blom:
    28 januari 2019
    Wat een prachtige eerste dag in El Salvador!! Dit hebben jullie vast!!