Fietsen

25 november 2018 - Bangkok, Thailand

Om 6 uur springen we uit bed, proppen 2 bananen naar binnen voor ontbijt en nemen dan een tuktuk naar River City Bank. Dit is ook in Chinatown maar toch nog bijna 20 minuten met de tuktuk. We zijn heel verbaast want zo vroeg in de morgen is het al een drukte van belang in Chinatown. Geeft een heel andere sfeer dan gisterenavond.

We komen op tijd aan bij Co van Kessel. Dat is de naam van het bedrijf waar we onze 5 uur durende fietstocht voor vanmorgen hebben geboekt. Co van Kessel was een nederlander die dit bedrijf hier gestart is. Inmiddels is de goede man overleden en wordt het bedrijf voortgezet door Thaise mensen.

Het is hier hartstikke druk, wij zijn zeker niet de enige die op het idee kwamen om een fietstocht te gaan doen. Er worden 3 groepen van ieder 10 gevormd en het zijn allemaal nederlanders. Wij komen in het roze team met een vader, moeder, zoon en schoondochter uit Amsterdam, een vader, moeder en hun 2 dochters van 4 en 6 jaar oud die in Singapore wonen, 2 vriendinnen uit het zuiden van ons land en wij. Mimi en Pim zijn onze gidsen. We zoeken allemaal een fiets uit en dan kan de trip om 7 uur beginnen.

We rijden kris kras door super smalle straatjes, soms lijkt het net of je bij mensen naar binnen fietst en soms is het zo smal dat je er bijna niet langs kan. Heel erg leuk en wij gaan Chinatown nu toch wel met andere ogen bekijken, heel knus en gezellig. We hebben wel geluk dat het chinees nieuwjaar is. Dat duurt een aantal dagen en vandaag is de dag van vieren met familie dus veel chinezen zijn de stad uit om familie te bezoeken. Daardoor is het minder druk dan normaal en kunnen we redelijk soepeltjes door de smalle straatjes crossen.

Bij een chinese tempel stappen we af. Binnen krijgen we wat uitleg van wat we zien en hoe het offeren van wierook in zijn werk gaat. Je pakt 3 stokjes, steekt deze alledrie tegelijk aan aan de lamp, niet aan de kaars want dat brengt "bad luck", gaat op je knieën voor Boeddha zitten, vouwt je handen en doet een wens. Daarna mag je de wierookstokjes offeren aan Boeddha. Waarom 3 stokjes tegelijk? De eerste is voor de broers, zussen en kinderen, de tweede voor ouders, grootouders en leraren en de derde voor Boeddha. De chinezen sturen hun zonen naar het klooster  omdat de ouders dan zeker in het paradijs komen als ze sterven.

We stappen op de fiets en verder gaat de rit weer. We rijden nog een poosje door Chinatown (wat heel erg leuk is) en komen dan bij de veerboot. Deze brengt ons met fiets en al naar de overkant van de rivier. En hup, weer op de pedalen tot we weer bij de rivier aankomen. Hier worden de fietsen in een longtailboot gezet (is best passen en meten) en dan gaan we een stukje varen. Wat leuk zeg, zitten we zomaar een uurtje in de boot en stappen op het platteland weer uit.

Nu fietsen we dus door een heel andere omgeving, over het platteland, door oa. bananen en mangoplantages. Heel anders fietsen maar zeker zo leuk. Op een gegeven moment komen we bij een tempel aan en hier gaan we naar binnen. Dit is een thaise tempel en we leren hier hoe we een lotusbloem kunnen offeren. Waarom een lotusbloem? Dat is heel simpel, omdat Boeddha is geboren, verlichting heeft gevonden en is gestorven op een lotusbloem. We trekken onze schoenen uit en gaan in de tempel zitten. Wel goed opletten dat je niet met je voeten naar Boeddha wijst want dat mag absoluut niet.

Omdat deze tempel geen eigen monnik heeft (het is maar een klein tempeltje) mogen we met blote schouders naar binnen. We krijgen allemaal een lotusknop waarvan we de blaadjes op een bepaalde manier in driehoekjes moeten vouwen totdat de bloem zichtbaar is. Dan moet je knielen en je handen vouwen als een lotusknop. Je brengt je duimen naar je mond en buigt 3x voorover naar de grond om te bidden voor je broers, zussen en kinderen. Dan breng je je duimen naar je neus en herhaal je het 3x buigen om te bidden voor je ouders en grootouders. Als laatste breng je je duimen tussen je wenkbrouwen en bid je op dezelfde manier voor Boeddha, de monnik en de koning. Daarna mag je een wens doen en kan je de lotusbloem offeren aan Boeddha.

Monnikken mogen maar 2x per dag eten, om 8 uur 's morgens en om 20.00 uur 's avonds. Ze mogen alleen voedsel eten dat kleiner is dan hun vuist, dus bijv. geen ananas of watermeloen maar wel bijv. passievrucht of aardbeien. Monnikken mogen zelf niets klaarmaken want Boeddha zorgt voor hen. Hij zorgt er dus voor dat de bevolking voldoende eten, geld en evt. medicijnen schenkt. Interessante verhalen.

Verder gaat de fietstocht over smalle paadjes langs het kanaal. Kijken jullie wel uit dat je niet in het water valt? Bij een restaurantje stoppen we en gaan we lunchen. Het is pas 11 uur maar we hebben vanmorgen al om 6 uur ontbeten dus lekkere trek hebben we wel. We krijgen een fantastische thaise maaltijd, smullen hoor. Daarna gaan alle fietsen weer in de longtailboot en varen we terug naar het hoofdkantoor van Co van Kessel. Daar komen we rond 1 uur aan en nemen we afscheid van onze medefietsers. Zo'n fietstocht is echt onwijs leuk om te doen, een echte aanrader. Je kunt kiezen uit verschillende routes en afstanden, bijv. een tocht die 3 uur duurt, of eentje van 5 uur of 9 uur. Mochten we nog eens in Bangkok komen (wat niet helemaal ondenkbaar is) gaan we voor de 9 uur durende rit.

We dwalen nog wat rond door de straatjes alvorens een tuktuk te nemen naar het hotel. Ff lekker rustig lezen en een uurtje later staan we weer op straat. Deze keer dwalen we rond in de buurt van het hotel en inmiddels kunnen we wel zeggen dat chinatown heel leuk is.

Will ziet leesbrilletjes en wil er eentje kopen. Sawadeekaa (hallo) wat kost zo'n brilletje? 40 Baht (1 euro). Een man die naast ons staat begint een discussie met de verkoper en zegt dan tegen ons: "Als jullie er meer kopen worden ze goedkoper. Als je er bijv. 12 koopt krijg je die voor 180 Baht. Dat is 15 Baht (35 cent) per stuk en dat doen we dan maar. Hahaha.... we gaan chinatown met de minuut leuker vinden. We slaan onze slag en moeten er wel rekening mee houden dat het straks allemaal in onze rugtassen moet passen.

Toch gaan we ook nog even naar Khao San en laten ons daar nog maar eens masseren. Daarna nog 1 keertje thais dineren, Will bestelt Pad Thai, wat ik ook heel erg lekker vind, maar ik ga toch voor mijn favoriete thaise prakkie, gebakken kip met cashewnoten. Hmmm.... genieten.... zo lekker.

Er lopen verkopers rond met bakken vol met grote en kleine schorpioenen op een stokje. Veel mensen kopen er één, maken er een foto van en gooien hem weg. Zullen we eens gek doen??? Brr... zullen we echt??? Maar dan wel een kleintje. We kopen er een, breken hem in tweeën en eten ieder een stukje op. En dat is lekker. Joehoe verkoper.... we willen er ieder één. Nooit gedacht dat ik dat zou eten. Een aanrader, echt een delicatesse.

De volgende ochtend ontbijten we op het dakterras van het hotel en dan is het alweer tijd om naar het vliegveld te gaan. We gaan 20 minuten te laat de lucht in en landen op Schiphol om 20.20 uur, bijna een uur te laat. Dan nog bijna 20 minuten taxiën naar de gate en de de koffers komen pas erg laat op de band. Sven en Birgit staan ons op te wachten en brengen ons weer veilig naar huis waar we om bijna half 11 aankomen. Niels, Tjitske en Lars zijn ook thuis, gezellig, kunnen we ons verhaal nog even kwijt alvorens naar bed te gaan. Beiden hebben we afgelopen nacht in het vliegtuig geen oog dichtgedaan en dat is een goed iets, dan hebben we hopelijk weinig last van een jet-lag.