Finito

21 november 2018 - Snelrewaard, Nederland

Argentinië, een fantastisch land, Zuid-Amerika dat heel westers aandoet. Onwijs mooi en heel erg afwisselende natuur. Nooit geweten dat een groot deel van Argentinië uit woestijn bestaat.

Het land is heel goed te bereizen. Vliegen is de snelste en duurste optie, hoewel het soms niet zo heel veel duurder is dan de bus.

De bus is een goedkopere maar veel tijdrovender optie. De afstanden zijn enorm en je zit vaak uren in de bus, maar de wegen zijn over het algemeen goed. Op elk busstation zijn loketten van de verschillende busmaatschappijen te vinden. Met je kaartje koop je tegelijk je stoelnummer en je krijgt eten en drinken onderweg. De bussen zijn luxe en je kunt kiezen uit 3 klassen.

1: Cama. Dit is de duurste en meest luxe klasse. Je hebt brede stoelen als bij 1e klas in het vliegtuig en ze kunnen erg ver achterover. Nadeel is wel dat als degene voor je zijn stoel helemaal achterover zet dat je dan maar moeilijk uit je stoel kan komen. Voordeel is dat het lekker slaapt. Wij hebben 1 keer cama totaal gereist, daar kon je echt een bed van je stoel maken. Super-luxe.

2: Semi-cama. Is goedkoper dan cama. Je stoel is smaller en kan iets minder ver achterover dan bij cama. Dit is nog steeds redelijk luxe reizen. Wij hebben het meest semi-cama gereist.

3: Comun. Dit is de goedkoopste optie maar nog steeds prima te doen. Deze klasse moet je echt om vragen en is niet altijd beschikbaar. Ik weet niet of je hier eten en drinken krijgt. Wij hebben alleen korte ritjes met comun gereist.

De Argentijnen zullen zelf niet zo snel contact met je zoeken, maar als je ze aanspreekt en iets vraagt zijn ze vriendelijk en behulpzaam.

Er wordt maar weinig engels gesproken, zelfs niet op busstations, bij hotels, reisbureaus enz. Met handen en voetenwerk kom je een heel eind maar een beetje basiskennis van de spaanse taal maakt het communiceren wel veel gemakkelijker.

Kinder- en wandelwagens zie je hier bijna niet. De kinderen worden op de arm meegedragen. De enkele keer dat je wel een kinderwagen ziet ligt die meestal vol met boodschappen en wordt het kind toch op de arm meegesjouwd.

Overal op straat zie je honden. De meesten zijn geen zwerfhonden, zij dragen halsbanden en zien er goed verzorgd uit. Behalve dat hun vacht vaak wel een borstelbeurt mag hebben. Veel pittbullachtigen, ongecastreerde reuen spelen met elkaar. We hebben geen hond zien vechten. Overal staan bakken drinkwater op straat en de argentijnen zijn vriendelijk tegen de honden.

Wij voelden ons in Argentinië prettig en veilig. Ook als wij 's avonds in het donker over straat liepen. Hoewel je natuurlijk altijd goed moet uitkijken voor diefstal. Dat is overal ter wereld zo maar vooral in Buenos Aires schijnt dat nog erger te zijn dan waar dan ook ter wereld. Wij hebben het gelukkig niet aan den lijve ondervonden maar wij waren ook zeer alert.

Het eten in Argentinië:

Ontbijt is vooral zoet, koekjes, zoete croissants, tostadas met jam of dulce de leche.

Dulce de leche is echt Argentijns. Het is een soort karamel, gemaakt van zoete melk en suiker. In het begin vond ik het te zoet maar heb ik het liever dan de nog zoetere jam.

De gigantische, sappige steaks (lomo) zijn echt te lekker.

Er wordt ook veel schaap (cordero) gegeten. Deze worden meestal langzaam boven een vuur gegaard. Dat noemen ze asado.

Guiso's zijn enorm lekkere stoofpotjes.

Patat krijg je bijna overal bij maar is meestal dik, slap en heel erg vet. Slechts heel af en toe krijg je lekkere knapperige frietjes.

Aardappelpuree is erg wel erg lekker hier.

Groenten worden meestal niet bij de maaltijden geserveerd. Wil je groenten dan moet je er apart een salade bij bestellen.

Sandwiches zijn vaak smakeloze, droge, dikke hompen oud brood. Wij eten liever een tostada (tosti).

Koffie is over het algemeen een waterig, smakeloos bakje slootwater. Slechts heel af en toe smaakt een kop koffie ook werkelijk naar koffie.

Argentijnen lopen vaak met een thermoskan en een bakje yerba-kruiden over straat. Daarmee maken zij in een cula (kalebas) de traditionele nationale drank mate klaar. Zij drinken dat met een ijzeren bomba (rietje). Mate is een bitterzoet, opwekkend drankje. Ik heb het helaas niet kunnen proeven.

Zo aan het eind van deze reis besef ik dat wij weer veel opgestoken hebben van deze trip. We zijn weer een enorme ervaring rijker en we hebben er ontzettend van genoten. Reizen in Argentinië is niet echt goedkoop maar absoluut de moeite waard. Ik vind het echt een aanrader.

Inmiddels zijn we na een voorspoedige vlucht weer thuis. Het was geweldig en het is fijn om nu weer thuis te zijn. Onze kinderen, kleinkind, honden, katten en ieder die ons lief is weer om ons heen te hebben. We zullen nog lang nagenieten van deze reis.