Fred en Jeanette

23 januari 2014 - Brisbane, Australië

Jeanette komt ons ophalen op het vliegveld. Wat leuk om je weer te zien. Zo lang is het nog niet geleden dat we je gezien hebben in Nederland, maar we hebben je nog nooit bezocht in je eigen huis. Super, hebben er zin in.

Het is zo'n half uurtje rijden voordat we bij een prachtig huis aankomen, de residentie van de familie Snel. Wat een mooi huis, tegenover een prachtig park en vlakbij de zee.

We kletsen lekker bij onder het genot van een bakkie koffie en een broodje. Als Fred thuis komt van zijn werk, wat leuk om je weer te zien na zo'n 30 jaar, weinig veranderd, wordt de bbq aangezet en gaat Fred aan de gang met zijn baby (de bbq dus). En wat een lekker maaltje bereid hij voor ons, italiaanse worstjes en lams-chops. Jeanette heeft er een heerlijke salade bij gemaakt en etende en kletsende hebben we een heel gezellige avond.

De volgende ochtend gaan we eerst een bakkie doen bij Gloria Jeans, waar Jeanette werkt. Daarna gaan we met de city-cat (een veerboot) naar South Banks om de stad Brisbane te bekijken. We varen onder de story-bridge door, bekijken een kunstmatig strand met zwembad (=mooi) en allerlei leuke bezienswaardigheden van Brisbane, Het is een gezellige ochtend en op de terugweg met de city-cat begint het te storten van de regen.

We besluiten even een patatje te eten als we van de city-cat afkomen om te zien of de regen wil stoppen. Maar na een half uurtje regent het nog steeds keihard en lopen we door de stromende regen naar de auto waar we als verzopen katten aankomen. Snel terug naar huis en onder de warme douche om weer een beetje op te warmen.

Robyn komt langs en het is leuk om kennis met haar te maken, wat een leuke spontane meid is dat. Ze gaat met ons mee uit eten bij de pizzeria. Fred doet zaken met deze pizzeria en het is een gezellige tent met leuke, vriendelijke mensen die er werken.

De volgende dag heeft Fred een vrije dag en gaan we op pad naar Lamington NP, een prachtig stukje regenwoud. En regenen doet het. Bij het eerste uitkijkpunt zien we........ een dikke, witte mist en verder niets.

Snel terug in de auto om niet al te nat te worden. We rijden door een fantastisch mooi landschap, dichtbij is het zicht goed. Er komt een walabi de weg over hupsen. We proberen een ander uitkijkpunt, het is wat droger inmiddels en we lopen een kort stukje door het regenwoud. Hier zien we iets meer en krijgen we wel een indruk van hoe mooi het hier moet zijn. Wat jammer toch van de regen. Het is niet anders.

We rijden naar Burleigh Heads aan de goldcoast. Het is inmiddels droog en een zonnetje breekt door. We eten fish & chips op het strand terwijl we uitkijken over de zee. Daarna maken we een wandelingetje naar een uitkijkpunt, het is schitterend hier.

Terug naar huis rijden we een stuk langs de Goldcoast via Surfers Paradise en door een wijk waar we heel veel kangeroes zien.  Blijft leuk, de wildlife van Australie.

's Avonds eten we bij een thais restaurant. Het is een BYO restaurant zoals er veel in Australie zijn. BYO=Bring Your Own wat betekend dat je je eigen drank mee mag nemen. Ideaal, dat houdt uit eten gaan betaalbaar.

De dag daarna is een dag waarop we lekker chillen bij Fred en Jeanette thuis. We lezen wat, ik ga met Jeanette boodschappen doen en sta paf van de enorme afmetingen van de supermarkt. De diepvriesafdeling alleen is ongeveer net zo groot als de hele nieuwe jumbo in Oudewater.

Will en ik maken een wandelingetje door het park tegenover het huis van de Snelletjes en doen daar een dik uur over. Heel mooi park en we zien veel vogels en een lizzard.

Vanavond is currynight. Jeanette heeft fantastisch lekker gekookt, een lamscurry, een kippencurry en een groentencurry met pasta, aardappels, salades en fruit. Man, wat lekker en wat een overvloed, Robyn en Renee (dochters van Fred en Jeanette) en Harold en Jenny (vrienden) komen ook eten en het is een super gezellige avond. En we hebben veel te veel gegeten, het was te lekker.

Vandaag gaan we weer op pad, nu richting de sunshinecoast. Eerst rijden we naar mount Coot-tha waar we een prachtig overzicht hebben over Brisbane, wat een giga grote en uitgestrekte stad is dit. We rijden een toeristische route door de Great Dividing Range. Het is goed te zien waarom dit een toeristische route is, Australie is een veelzijdig land met veel verschilende soorten landschappen en we genieten van al het moois om ons heen. Leuk dat je ons dit laat zien en ervaren Fred,

Onderweg drinken we een lekker bakkie koffie in Maleny. In een gezellig bergdorpje gaan we lunchen. We lopen door het dorpje, bekijken de winkeltjes en hebben het geweldig met elkaar.

Bij het volgende uitkijkpunt zien we de oceaan aan de sunshinecoast vaag liggen.

We eten vanavond de laatste restjes van de curry (hmmm, lekkerrrr) en dit is alweer onze laatste avond in Brisbane. Nog 1 nachtje slapen, morgenochtend brengen Fred en Jeanette ons naar Roma Street in Brisbane waar we om 7 uur opgehaald worden voor een tour naar Fraser Island.

Fred en Jeanette, we hebben genoten van jullie gezelschap, vonden het heerlijk om te zien hoe jullie leven hier er uitziet, leuk om jullie meiden te leren kennen en voelen ons bijzonder verwend door alle gezellige, mooie, leuke, leerzame en lekkere dingen die jullie ons gegeven hebben. Dank jullie wel, het was fantastisch