Historisch park vol met tempels

25 november 2018 - Sukhothai, Thailand

Om half 10 stappen we in de tuktuk, op naar het busstation. We vertrekken naar Sukhothai. Er gaat alleen een lijndienst, dat betekent geen stoelnummers en geen pauzes onderweg maar wel vaak stoppen om mensen in en uit te laten stappen. Onderweg mogen we 2 keer 5 minuten uit de bus om te plassen. De stoelen zijn wel oke en we hebben genoeg beenruimte. We komen 's avonds om 7 uur aan in ons hostel. Het was een lange, slopende reisdag.

We logeren bij Old City Guesthouse in Oud Sukhothai. Prima, ruime en schone kamer en zelfs een schone badkamer. We missen de thaise hartelijkheid bij onze gastvrouw (later blijkt dat ze geen woord engels spreekt maar toch haar best doet om ons te helpen en informeren). Nu eerst maar een hapje eten en dan vroeg naar bed.

Sukhothai was de eerste koningsstad van Siam (zoals Thailand toen nog heette). De oude stad en de tempels liggen zo'n 14 km. buiten de moderne nieuwe stad Sukhothai. Deze stad heeft totaal geen sfeer en er is niets te beleven. Ik ben blij dat wij een hostel in de oude stad hebben vlakbij de ingang van het historische park. Wij huren fietsen voor 30 bath (€0,75) voor een dag en gaan op pad.

Het eerste wat we zien is direct ook de grootste en mooiste tempelruïne van het park, Wat Mahathat. Heel gaaf, maar we worden een beetje overweldigd door de enorme busladingen toeristen die allemaal tegelijk deze tempel binnenlopen. Als er dan ook nog een bus gillende keukenmeiden wordt losgelaten houden wij het even voor gezien. Wij gaan eerst wel andere tempels kijken en komen later hier terug.

Het historisch park is eigenlijk een prachtig openluchtmuseum met waterpartijen, velden met bomen, ruime geasfalteerde paden en uiteraard de tempelruïnes. Er rijdt een hop-on-hop-off-tram die je langs alle ruïnes brengt. Het park wordt keurig netjes onderhouden en je kunt hier heerlijk wandelen en fietsen. De tempels zijn mooi en we zijn echt blij dat we besloten hebben om hier naar toe te komen.

We fietsen van tempel naar tempel, slenteren tussen de goed bewaard gebleven ruïnes en zijn onder de indruk. Als we terug komen bij Wat Mahathat zijn we dolgelukkig dat we besloten om eerst verderop te gaan. Vanmorgen werden we overlopen door de mensen, nu loopt er nog maar anderhalve toerist rond en dat maakt het zoveel mooier. Tip van ons dus: zorg dat je of heel vroeg (7.00 uur) of na 10 uur in het park bent. Met een uurtje of 3 heb je het hele park wel gezien.

Wij verlaten het park en fietsen er buiten de omheining langs. Daar liggen ook nog wat minder indrukwekkende ruïnes. Van buiten het park is weinig tot niets te zien van al het moois in het park. Slim gedaan.

Aan het eind van de dag leveren we de fietsen weer in en kunnen we weer terug kijken op een geslaagde dag.