Jakarta

10 februari 2013 - Jakarta, Indonesië

Om 8 uur ontbijten we in het hostel. We krijgen de kaart en we hebben de keuze uit toast met jam of toast met ei en thee of koffie. Lekker makkelijk.

Jakarta is de hoofdstad van Indonesie en het is een moderne stad. Overal zie je hoge glazen gebouwen en vooral heel veel files.

Na het ontbijt nemen we een taxi naar de wijk Kota, in het noorden van Jakarta. In het het centrum ligt het Taman Fatahillah plein met echte ouderwetse Hollandse klinkers. Behalve de naam is het plein maar weinig verandert sinds de 17e eeuw, toen heette het nog het Stadhuisplein. Rondom liggen drie koloniale gebouwen met het Jakarta Geschiedkundig Museum, het Balai Seni Rupa (Museum voor Schone Kunsten) en het Wayang Museum.

Vandaag is het een beetje een uitgestorven dorp, het is maandag en dan zijn de musea gesloten. We zijn niet erg onder de indruk van het plein. We stappen Cafe Batavia binnen om een kopje koffie te doen. En dat is een verrassing. We stappen zo de nederlandse jaren 50 binnen. Wat gaaf is dit, zo leuk om te zien. Maar als we een blik op de kaart werpen zijn we er al gauw uit dat we hier geen bakkie doen, veel te duur.

De serveerster vraagt of we niet even boven willen rondkijken. Willen we eigenlijk wel maar we willen niets eten of drinken. Geen probleem hoor, loop maar gewoon door naar boven. Op elk vrij stukje muur, van de entree tot aan de wc, hangen foto's van ons koningshuis en van internationale sterren zoals Marilyn Monroe, Michael Jackson en Elton John.

Als we uitgekeken zijn lopen we naar de laatste Nederlandse ophaalbrug; de Chicken Market Bridge. Het kanaal waarover de ophaalbrug staat is enorm smerig. Er stroomt dik, zwart en enorm stinkend water doorheen. Nog nooit zoiets gezien. Aan weerszijden van het kanaal staan krotten waar ook mensen wonen. Afschuwelijk.

We lopen verder naar Sunda Kelapa, de oude haven aan de Java zee. Hier liggen vele houten schoeners aangemeerd en er wordt een schoener geladen op een ouderwetse manier geladen, nog veel handwerk. Dit is wel leuk om te zien.

En dan proberen we weer een taxi te scoren om naar een pasar te gaan, we willen tenslotte nog wayangpoppen kopen. We komen in een gigantisch warenhuis terecht, echt nog nooit zoiets groots gezien. Maar behalve heel veel kleding, tassen en ander spul was er geen wayangpop te koop. Zo jammer.

We gaan met een tuktuk terug naar het hotel, eten eerst nog een hapje in de buurt en halen dan onze bagage op. En dan zoeken we een taxi om ons naar het vliegveld te brengen. Straks vliegen we terug naar huis. Alles loopt zoals het zou moeten en ook deze vlucht vertrekt op tijd. Wij weten niet wat we meemaken, tot nu toe ging er altijd wel iets mis (al was het maar een forse vertraging) met minstens een van de vluchten. Dit jaar gaan alle 5 vluchten helemaal volgens plan. Het kan dus wel!!