Jodhpur, de blauwe stad

21 november 2018 - Jodhpur, India

Onderweg naar Jodhpur maken we weer van alles mee. Rana rijdt de snelweg op via de afrit waardoor we dus spookrijden. Maar who cares, dit is incredible India waar alles mogelijk is. Rana zegt dat hij anders een stuk moet omrijden. Zo gauw als er een gaatje is in de tussenberm steken we over en rijden we weer aan de goede kant van de weg. Toch een iets geruster gevoel.

We zien antilopes in het landschap en we rijden langs een koeienziekenhuis dat we even nader gaan bekijken. Er zijn hier enorm veel koeien en ook een paar antilopes (waaronder een kalf) opgenomen.

De koeien leven hier op straat (ook op de snelweg) en kunnen vaak geen voedsel vinden. Daarom eten ze afval, karton en plastic enzo. Natuurlijk worden ze daar uiteindelijk ziek van. De koeien die in het ziekenhuis verblijven hebben geluk. Het onverteerbare plastic wordt operatief uit hun maag verwijderd en ze blijven de rest van hun leven verzorgd achter in het ziekenhuis.

Dan komen we aan in Jodhpur. Deze stad ligt aan de oostrand van de tharwoestijn. Als we de stad binnenrijden zien we al snel het enorme Meherangarh fort boven de stad uitsteken. Het fort heeft 7 verdedigingspoorten en we gaan naar binnen door de eerste.

We dwalen door het enorme complex met zijn vele zalen, paleizen en pleinen. Pim maakt gelijk vriendinnen en gaat met hen op de foto bij een kanon.

We hebben vanaf hier een fantastisch uitzicht over de ommuurde oude stad. We zien nu ook waarom Jodhpur de blauwe stad genoemd wordt. Alle huizen in de oude stad zijn blauw geverfd. Deze kleur duidde op de woonplaats van een brahmaan uit een hoge kaste.

Na het fort bezoeken we nog een tempeltje van marmer. Het staat in een mooie tuin. Ook heel erg leuk om te zien.

En dan is het tijd om naar ons hotel te gaan. We slapen in heritage hotel Pal Haveli. We hebben grote kamers met heerlijke bedden. Maar het is ons veel te chic. Niet ons ding.

We gaan de stad in, lopen over de markt en gaan op zoek naar een restaurant. Jodhpur is zoals ik me India had voorgesteld. Druk en heel hectisch en vies. We kunnen geen restaurantje vinden en aangezien ik al teveel gelopen heb vandaag besluiten we maar in het hotel te eten. Wel lekker maar veel te duur. Echt niet ons ding. We zouden hier 2 nachten blijven maar besluiten de plannen te wijzigen. Morgen gaan we weg uit Jodhpur.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade