Kampala

21 november 2018 - Kampala, Oeganda

Rustig wakker worden en ontbijten. Daarna gaan we met Lotte op pad. Martijn is nog onderweg voor zijn werk, die gaan we vanmiddag zien.
Eerst geld pinnen. Spannend gezien onze ervaringen in India en Rusland waar we geen stuiver uit de muur kregen. Gelukkig lukt het hier wel.

We gaan koffie drinken bij Bean caffee, een relaxed koffiehuis waar het goed toeven is. Als de african koffie op is gaan we even kippenvoer kopen. Bij een soort fabriekje wordt een zak volgeschept en afgewogen.
Nu op naar Ggaba-market. Wat leuk, een drukke, kleurrijke markt waar we zowat de enige mzungu's (blanken) zijn die hier rondlopen. We slenteren de markt over en besluiten bij een straattentje een rolex te kopen. Dat is een chiappata met een omelet met kool, ui en tomaat die dan opgerold wordt. Het is een heerlijke maaltijd. Jammie.

We willen graag een rondje varen op het Victoriameer dus proberen we een bootje te regelen. Lotte stapt op een knakker in een bootje af en vraagt hem wat het kost om een uurtje te varen. Ugx100000. Kom op zeg doe normaal, we betalen Ugx 30000 en geen cent meer. Het wordt een heen en weer gepraat en uiteindelijk wordt er Ugx 40000 afgesproken. Maar de eigenaar is er niet daar moeten we even op wachten. Ondertussen meert er een ander bootje af en wordt er gezegd dat we met dat bootje kunnen. Nee zegt Lotte, ik wil die boot met dat dakje. Nou oke stap dan maar in. Ineens kunnen we dus weg zonder dat de eigenaar er is. Als we allemaal in de boot zitten en afgeduwd zijn wordt de motor gestart. Althans..... dat proberen ze. Maar helaas lukt dat niet en het andere bootje komt langszij. Of we maar even willen overstappen. Nou ja oke maar dan wil ik korting. Dan betaal ik Ugx 30000. En zo wordt het afgesproken en kunnen we eindelijk op weg. We genieten van een lekker relaxed tochtje over het meer en een heel klein stukje in het moeras van een eilandje. We zien veel roofvogels, maraboe's, witte reigers en ijsvogeltjes.

Na een uurtje leggen we weer aan. Het was een leuk tochtje. Nu nog naar de vismarkt, een visje kopen voor het avondeten. Lotte zoekt 2 visjes uit en dan begint het onderhandelen weer. Daar staat dan een klein vrouwtje omringd door 5 afrikaanse mannen keihard te onderhandelen. Zij laat zich niet intimideren en krijgt haar zin. De vissen worden gefileerd en dan kunnen we terug naar de auto. We kopen nog wat groenten om straks een heerlijke viscurry te kunnen maken.

Terug op de beveiligde compound duurt het niet lang voordat Martijn thuis komt. Leuk om ook hem te zien. We drinken wat, we eten erg lekker en we praten gezellig bij. En dan komt onze eerste dag in Kampala tot een einde.