Weer geen kerstmarkt

21 november 2018 - Gent, België

Vorig hebben we tijdens ons jaarlijkse kerstmarktbezoek de kerstmarkt overgeslagen en zijn we (Elly, Miranda en ik) naar Brugge gegaan. Dat is ons zo goed bevallen dat we ook dit jaar de kerstmarkten laten voor wat het is en besluiten een paar dagen naar Gent te gaan.

Woensdagochtend 18 november stopt de auto van Miranda op ons erf. Elly is al opgehaald en als ik instap gaan we op weg. Na een voorspoedige autorit van 2 uur komen we aan bij de parkeergarage op de Vrijdagmarkt in Gent. Ik had op internet opgezocht dat deze garage het dichts bij ons hotel ligt. Dus parkeren we de auto en gaan op zoek naar het hotel.

We hebben geboekt bij Ccr Gent in de Onderstraat. Dit blijkt inderdaad heel erg dicht bij de parkeergarage te liggen. Maar…. het ziet er niet echt uit als een hotel. Zitten we wel goed? Het adres klopt en ook het gebouw ziet er hetzelfde uit als op het plaatje. Naar binnen dan maar. We komen in een halletje met allemaal brievenbussen en bellen met naamplaatjes. Dit is een flatgebouw of zo. Maar kijk… daar op de derde verdieping staat Ccr bij een bel. We bellen. Helaas geen reactie. Ook op de vierde staat Ccr bij een bel, dat maar proberen dan. Ook geen reactie. Hmmm…..

Gelukkig hebben ze me gisteren een sms gestuurd met de vraag hoe laat we aan dachten te komen. Ik heb dus een telefoonnummer. Dat maar eens bellen. En ja hoor…. er wordt opgenomen. Een vrouw vraagt ons in het halletje te wachten, ze is met 5 minuten bij ons zegt ze.

Ondertussen komt er een oud vrouwtje haar post halen. Wat doen jullie hier? Wij hebben geboekt bij Ccr en wachten hier tot ze komen. Oh ja, ze is net weg, naar de wasserij, die negerin. Die moet je niet vertrouwen hoor, die vraagt straks geld en dat steekt ze in haar eigen zak. Dus je moet haar niets betalen. Oh, nou dank u voor de waarschuwing hoor, we zullen oppassen. Er staan hier zo vaak mensen te wachten op die negerin, soms staan ze hier wel een uur of langer. Ik zou niet wachten hoor, verderop is een mooi hotel, ga daar maar heen. We zullen er over nadenken. Daag. Dag mevrouw.

Na een minuut of 10 komt de vrouw er aan en brengt ons naar een appartement. Dit hebben we gehuurd. Nou, oke, dat zal dan wel. Grappig. We rekenen keurig het afgesproken bedrag met haar af en dan staan we alleen in ons appartement.

Het is wel een beetje vergane glorie, nogal smoezelig, de inbegrepen toiletartikelen bestaan uit viezige aangebroken flesjes met restjes die andere gasten hebben laten staan. Het ontbijt is inclusief en dat is ook een verrassing. Er ligt een pakje kaas en een pakje worst in de koelkast, een aangebroken en beschimmelde pot jam en een oud brood waar je een gat mee in je hoofd kan slaan. Toppie.

De gordijnen hangen half los en kunnen niet open of dicht, de badkamer is vies, de lamp in het halletje is kapot. Ook zou er een flatscreen-tv zijn maar er staat een mini tv-tje met zo’n grote puist erachter. Niet dat dat ons iets kan schelen, maar het is ook iets wat niet klopt.

De bedden zijn echter prima en wel schoon. De ligging is fantastisch, midden in het centrum van de stad, beter kan je het niet hebben. De bakker is om de hoek, dus we halen wel verse broodjes morgenochtend. Het is dus niet alles kommer en kwel, haha.

We gaan de stad in, alvast even oriënteren en een plan maken voor morgen. Er is vlakbij ons appartement een Primark, leuk, gaan we even shoppen.

Dan willen we een hapje eten. We vinden een gezellig restaurantje  waar ik een Gentse stoverij bestel. En oh, wat is dat lekker zeg, een stoofpotje vol met draadjesvlees dat smelt op je tong, hemels. Daarbij een lekker Gents biertje en het genieten is compleet.

Terug in het appartement drinken we nog een kopje thee en dan gaan we lekker slapen.

Elly en ik lopen even naar de bakker om verse broodjes te halen. Dat heeft ook wel wat hoor. We ontbijten gezellig en uitgebreid alvorens de stad in te trekken. We moeten vandaag ook even terug naar de Primark want niet alle aangekochte kleren passen. Ruilen dus.

Het regent en dat is wel jammer. We gaan de Sint-Baafskathedraal binnen. Deze kerk stamt uit de 14de eeuw. Daarvoor was het een Romaanse kerk uit de 12de eeuw. In de toren hangen 7 luidklokken met een gewicht van 5500 kg. Het is zeer indrukwekkend om hier rond te lopen, zo groots, zo mooi. Er is een enorm mooie en indrukwekkende preekstoel. Nog nooit iets dergelijks gezien. “De aanbidding van het Lam Gods” van Jan van Eyck uit 1432 is tegen betaling te bewonderen. Maar als je hier niet voor wilt betalen is er ook een replica die je gratis kunt bekijken. We zijn hier wel een poosje zoet en behoorlijk onder de indruk.

Daarna gaan we de 95 meter hoge Belforttoren bekijken. De toren stamt uit het jaar 1380 en diende vroeger als uitkijktoren, klokkentoren en gevangenis. Aan het Belfort zit de Lakenhal waar voornamelijk handel werd gedreven. En daartussen de Mammelokker wat diende als stadsgevangenis. Het Belfort is opengesteld voor publiek. Op elke verdieping is een soort museum ingericht. Na een behoorlijke klim (vanaf de eerste verdieping kan je ook met de lift) kun je genieten van het uitzicht over de wijde omgeving. Helaas regent het pijpenstelen.

We rennen van het Belfort naar de naastgelegen Sint Niklaaskerk, gewijdt aan Nicolaas van Myra, patroonheilige van de schippers, bakkers en handelaren. Oorspronkelijk stond hier een romaanse kerk uit 1100. Een eerste gebouw brandde af in 1120, een tweede werd na 1200 afgebroken. Vanaf de 12e eeuw werd de Sint Niklaaskerk weer opgebouwd. Het kreeg de functie van belfort, wachters stonden op de toren en de stadsklokken werden er bewaard tot het belfort gebouwd werd. In 1960 werd de kerk gesloten voor een grondige restauratie. In 1992 werd het eerste deel van de kerk heropend, men verwacht in 2018 helemaal klaar te zijn met de restauratie. Deze kerk ziet er nieuw uit en is vele malen minder indrukwekkend dan Sint-Baafskathedraal.

En dan is er koffie…. met een heerlijk broodje. Daar zijn we wel even aan toe na al die kerken en al die regen.

Na de middag willen we het Gravensteen gaan bekijken. Dit schitterende kasteel waarvan delen uit de Romeinse tijd dateren staat al eeuwen midden in het centrum van Gent. In het kasteel zijn twee musea te bezoeken, het Gerechtsmuseum en het Wapenmuseum. De toegang tot het kasteel is met €10,-- best prijzig. Het is een mooi kasteel, leuk om te bekijken, maar wij vinden het de toegangsprijs niet helemaal waard.

Het stortregent nog steeds en inmiddels zijn we drijfnat geworden. Terug naar het appartement dan maar, een lekker kopje thee om weer een beetje warm te worden en droge kleren aan. En dan op naar de Primark. We leven ons helemaal uit en komen allemaal met aankopen thuis. Bovendien hebben we bij Casa toch nog een nieuw kerststalletje gescoord, we kunnen het ook niet laten he.

Tijdens ons bezoek aan Gent zien we ook nog het Groot Vleeshuis met zijn hammen aan het plafond, het mooie stadhuis, kijken we vanaf de Sint-Michielsbrug naar de Gras- en Korenlei. Ook lopen we door een Graffiti-straatje.

En dan zit het er alweer op, we verlaten ons appartement en rijden terug naar huis. We hebben het weer erg leuk gehad. Gent is een erg leuke stad om te bezoeken, heeft een vrij compact centrum vol met historische gebouwen en is makkelijk aan te rijden. Een aanrader, zelfs als je in een sjofel appartement verblijft.