CZ: Knekelhuis

24 oktober 2009 - Kutná Hora, Tsjechië

De laatste stopplaats van deze vakantie maken we in Kutna Hora. Ooit was Kutna Hora, door het zilver dat hier werd gedolven, een belangrijke en rijke stad. De zilverwinning bracht de inwoners grote rijkdom en zij voelden zich verplicht om kostbare bouwwerken neer te zetten die nog steeds het historische aanzicht van de stad bepalen. Wij vinden onderdak in Hotel Kreta, een gezellig, knus hotelletje in Kutna Hora.

Eerst gaan we de St. Barbara-dom bekijken, Deze kerk heeft een hele aparte bouwstijl met een zeer opvallend driedelig tentdak. De kerk staat op het hoogste punt van de stad en dicht bij de stadsomwalling. St Barbara is de beschermheilige van de mijnwerkers en in de kerk zie je dat aan verschillende dingen terug.

Naast de kathedraal ligt het gigantische jezuietencollege, een indrukwekkend gebouw. Het terras is versierd met veel beelden.

De St.Jacobskerk heeft 2 ongelijke torens. Volgens een legende is een van de torens scheefgezakt door een ingestorte mijn. Het interieur van de kerk is erg kostbaar.

In het noorden van de stad in  de wijk Sedlec staat een kapel op het kerkhof en deze is de reden dat wij naar Kutna Hora zijn gekomen. Deze kapel diende na een pestepidemie als knekelhuis. Vandaag de dag bestaat het onderste deel van deze dubbelkapel volledig uit menselijk schedels en botten. Voor het altaar, de kroonluchters en andere versieringen zijn de beenderen gebruikt van ong. 40.000 doden. Een oude monnik zou op het kerkhofje achter de kerk ooit grond uit het Heilige Land hebben uitgestrooid waardoor veel rijke mensen uit alle delen van het land hier begraven wilden worden. In de 19de eeuw werd het aantal beenderen zo groot dat ze op een stapel achter de kerk werden bewaard totdat er iemand op het idee kwam om er kunstwerken mee te maken.

Wij zijn gelukkig vroeg, de kapel is nog niet open. Na even op een terrasje gewacht te hebben kunnen we naar binnen. Het is een piepklein kapelletje, maar het is zeer indrukwekkend om zo tussen het stoffelijk overschot van 40.000 mensen rond te lopen. Werkelijk alles is versierd met botten. Erg apart en toch ook wel heel mooi. Inmiddels komen er bussen met toeristen aan die ook allemaal het kapelletje in willen. Ik ben blij dat wij vroeg waren en nu alles gezien hebben. Waren we lekker de drukte voor en kunnen we aan de reis terug naar huis beginnen.