Onze laatste dag in India

21 november 2018 - Delhi, India

Om half 6 's morgens staan we bij een uitgestorven receptie. We willen uitchecken, de auto inpakken en om 6 uur wegrijden. Maar alles is aardedonker, geen receptionist en geen chauffeur. En we hebben toch echt om deze tijd afgesproken. We drukken op de bel, geen reactie, we bellen het mobiele nummer, geen reactie. Pfoeh, wat nu? We kloppen de deur van de kamer van de receptionist er zowat uit en zowaar, daar komt een zeer slaperig hoofd naar buiten. Oh ja, dat is waar ook. We checken uit. Volgende probleem, waar is de chauffeur? Volgens de receptionist slaapt hij in de auto. Niet dus. Hmmm... er wordt naar hem gezocht en uiteindelijk wordt hij gevonden op het dak. Om 6.15 uur rijden we weg, terug naar Delhi.

De weg is lang en oncomfortabel maar de rit verloopt voorspoedig. We vinden ons hotel, Sunstar residency, laten onze spullen achter in onze kamers en gaan op weg naar Old Delhi. We willen nog eens proberen om de Jama Masjid Moskee te bekijken. Als we daar aankomen blijkt dat er een dienst bezig is en dat we er weer niet in mogen. Over een uur is de moskee weer toegankelijk voor toeristen. Laten we dan eerst maar een hapje gaan eten.

Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden we een restaurantje dat open is en waar we kunnen eten. We zitten gezellig en het eten is prima dus het uur wachten tot de moskee weer opengaat is geen straf.

De moskee heeft 3 grote toegangspoorten, 4 torens en twee 40 meter hoge minaretten van rode zandsteen en wit marmer. Het blijkt dat we entree moeten betalen, onze schoenen uit moeten en mee moeten nemen omdat we waarschijnlijk via een andere poort de moskee zullen verlaten. Ook krijgen we gewaden uitgereikt die we moeten dragen zolang we in de moskee zijn.

En dan staan we in de grootste moskee van India op een binnenplaats waar 25000 volgelingen gebed kunnen houden. Het is een mooi gebouw en het lijkt van buiten heel groot. Je zou denken dat je naar binnen kan maar eigenlijk is het niet meer dan een grote veranda waar gebeden kan worden. Wel bijzonder en mooi om gezien te hebben.

Dan gaan we naar het hotel waar we op het dakterras een kaartje leggen en een hapje willen eten alvorens vroeg naar bed te gaan om te proberen nog een tukkie te doen voordat we naar het vliegveld moeten. Niels voelt zich beroerd en nog voordat het eten er is ligt hij al op bed. Hopen dat hij een beetje opknapt. We laten wat eten achter op zijn kamer, misschien heeft hij trek als hij wakker wordt.

Om 9 uur liggen we allemaal op bed, om 12 uur moeten we vertrekken naar het vliegveld. Gelukkig is de chauffeur deze keer netjes op tijd, voelt Niels zich weer wat beter en verloopt de rit naar het vliegveld zonder problemen. Om half 4 gaan we de lucht in met Jet Airways en morgenochtend vroeg landen we weer in Brussel.

In Brussel eerst met de bus naar de parkeerplaats en terug bij de auto blijkt deze niet te starten. Dat is altijd leuk thuiskomen. Gelukkig hebben ze hier een draagbaar startapparaat en gelukkig lukt het om de auto te starten. Nu maar hopen dat hij niet ergens afslaat zodat we alsnog problemen krijgen. Dat gebeurt niet en na een autoritje van zo'n tweeenhalf uur komen we zonder verdere problemen weer thuis aan. It's good to be home again.

Zo komt er weer een einde aan een bijzonder, mooie en fantastische reis. Weer vele nieuwe indrukken opgedaan. Erg bijzonder was het dat we ook deze reis weer met onze kids konden maken, dat geeft zo'n reis iets heel speciaals. Erg jammer dat Lars er deze keer niet bij kon zijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl