Lange reisdag (Java)

20 januari 2013 - Bromo, Indonesië

Opstaan, inpakken, uitchecken, ontbijten en om 8 uur komt het busje voorrijden. Het is heet vandaag. Er zit een duitse jongen (Chris) in het busje en hij wordt ons gezelschap voor vandaag. Het is echt een afbraakbusje, geen airco dus dat wordt zweten want ook de ramen kunnen maar deels open. Will en ik zitten op de achterste bank en die wordt door de bagage overeind gehouden en we liggen dus behoorlijk achterover. Gelukkig komen er niet meer mensen bij voor deze rit die zo'n 11 uur moet gaan duren.

De meeste doorgaande wegen hier op Java zijn redelijk goed en ze rijden hier als gekken. Onze chauffeur doet daar nog eens een schepje bovenop en rijdt als een wildeman. Gevaarlijk. En dan stopt hij weer even om met mensen te praten en dan gaat het weer als een gek verder. Dan wordt hij staande gehouden door de politie. Wat zal het zijn? Speeding of roekeloos rijden?? Niets van dat alles, nee hij heeft een politiepet op het dashboard liggen en krijgt daarvoor een boete van 200.000,00 rupiah. En verder gaat de wilde rit.

Op een gegeven moment komen we langs een plek waar wel tien kooien met aapjes hangen. De chauffeur stopt en koopt een aapje. Wij stappen uit om het ook eens te bekijken. Dit vind ik erg zielig, de aapjes zijn doodsbang en horen niet in zo'n klein vogelkooitje te zitten, maar wat kan je doen?? Niets dus.

We vervolgen de rit en komen allemaal zonder kleerscheuren aan in Probolinggo rond 7 uur. Daar moeten we overstappen in een ander busje dat ons naar ons hotel op de berghelling brengt. Deze chauffeur rijdt gelukkig een stuk rustiger dan de vorige. Omstreeks 9 uur komen we aan in Hotel Yoschi. We eten een hapje en gaan dan behoorlijk uitgeput naar bed.