Maya-site Tikal, Guatemala

8 februari 2019 - Tikal, Guatemala

We doorbreken de gewoonte, staan om half 6 op, slobberen een yoghurtje en een banaan naar binnen en gaan op pad naar de hoogste maya-tempel van Tikal om de zonsopgang te zien.

Het is ongeveer 25 minuten lopen. Het is nog donker als we vertrekken maar het begint al snel te schemeren. We hebben de pas er flink in, lopen zonder te kijken het centrale plein over, dat komt straks wel, en maken haast. Het is klimmen en eenmaal bij de tempel moeten we ook nog eens 179 traptreden op.

Eenmaal boven zien we..... niets. Het is hartstikke mistig. Fijn, de zoveelste zonsopgang waar we vroeg voor opstaan en niets van zien😂.

We komen onze hotelbuurtjes tegen, zij moesten al om 4 uur op pad en hebben uren voor Jan Doedel op de tempel gezeten. Echt blij zijn ze niet. Igor verteld ze dat als ze rond een uur of 10 terug komen dat ze dan wel een prachtig uitzicht hebben over de jungle.

Wij krijgen een bevlogen uitleg over Tikal en de Maya beschaving van onze gids die zelf ook maya is. Hij zoekt uit welk Maya symbool en cijfer bij ons hoort. De cijfers staan voor de energie en de passie voor waar je je mee bezig houdt. Waarbij 5 standaard is. Alles eronder is minder, alles er boven is meer. Ik ben Toj = zon met cijfer 4. Will is quetzal met cijfer 3.

We bekijken de diverse tempels, beklimmen hier en daar een gebouw, lopen over Plaza del Mundo Perdido, Plaza Central, krijgen veel uitleg wat ik helaas niet allemaal kan onthouden. Maar het is interessant. Ook horen we dat Chitzen Itza geen Maya maar Azteken tempel is. We zijn er eerder geweest maar heb dat nooit begrepen.

Er waren 4 hoofd tempels van de Maya beschaving, Tikal (Guatemala), Copan (Honduras), Palenque (Mexico) en Calakmul (Mexico). Deze hebben we nu allemaal gezien.

Na vierenhalf uur zijn we er wel klaar mee. We lopen terug maar mogen nog wel mee een tunnel in waar archeologen bezig zijn met het blootleggen van de onderliggende tempels. Het is mooi te zien dat er nog minstens 2 lagen onder deze site liggen. De nauwe tunnel zit vol grote spinnen, kakkerlakken en vleermuizen. We lijken Indiana Jones wel.

We lopen langs een meertje naar een koffietent. Kijk nou joh.... weer een krokodil. Die van gisteren was een kleintje van zo'n 1.50 meter, deze is wat groter, ongeveer 2 meter. Gaaf hoor. Ook een aantal toekans, kolibries en andere vogels gezien.

Terug in het hotel gaan we lunchen en daarna ff chillen. Ik besluit een douche te nemen. We hebben hier gedeelde sanitaire voorzieningen en het water is lauw, maar ik vind het een heerlijke douche.

Dit hotel ligt in Tikal, midden in de jungle. Dat is echt prachtig. Vannacht wel een paar keer wakker geworden van de brulapen. En je loopt als het ware door de jungle naar de wc. Zaklampje mee want het is aardedonker. Maar het heeft wel wat, ik vind het leuk. Wel vochtige benauwde temperatuur en veel muggen. Slapen onder de klamboe en met een fan boven het bed.

1. Mariette:
    10 februari 2019
    Woh, alle Maya tempels bezocht! Ik hoop er ooit eens eentje te zien 😘.
    Wat is dit weer een schitterende reis. Mooie verhalen.
  2. Elsbeth:
    11 februari 2019
    En zo leuk dat er meteen foto's bij staan. Iedere dag weer even genieten van de verhalen.
  3. Else Smit:
    12 februari 2019
    Bijzonder hoor dat jullie ze nu alle vier hebben gezien.