Vietnam: Mekong Delta

6 februari 2011 - Chau Doc, Vietnam

Met de speedboot varen we in bijna 5 uur naar Chau Doc in Vietnam. Zowel bij de Cambodjaanse als bij de Vietnamese grens moesten we van boord voor paspoortcontrole. Wij hadden van veel mensen gehoord dat de bootreis zo leuk was, maar wij zijn blij dat we er eindelijk zijn.

In Chau Doc staat er natuurlijk geen mannetje te wachten om ons naar het hotel te brengen. Uiteindelijk zien we een man met een helm op zijn hoofd een beetje onzeker rondlopen. Wij vragen hem of hij iemand zoekt en hij blijkt ons mannetje te zijn. Hij brengt ons naar hotel Thuan Loi. Daar blijkt er maar één kamer gereserveerd te zijn en ze weten niets van een ontbijt. Fijn hoor, was ik toch maar zelf op zoek gegaan naar een hotel. Uiteindelijk wordt een extra kamer geregeld maar het ontbijt niet.

De vriendelijke receptioniste probeert de reisorganisatie te bellen maar krijgt geen gehoor. Het adres van de organisatie bestaat niet in Chau Doc. Hebben wij weer. De receptioniste blijft proberen telefonisch contact te krijgen.

Wij gaan eerst het stadje verkennen, lopen over een sluitende markt, wat een vieze bende, de straten liggen vol met rot fruit en groente en vis- en vleesafval. Heel goor. Na een rondje stad besluiten we maar in het hotel te gaan eten.

Er is ondertussen contact geweest met de reisorganisatie en er komt iemand langs. Deze vrouw vertelt ons dat het zo druk is door het chinees nieuwjaar en dat de bussen vol zitten. We moeten morgenochtend om 5 uur met de bus naar Ha Tién en de rondvaart door de Mekong Delta komt te vervallen. Dat vinden wij niet fijn en we willen geld terug. Dan gaan we nu wel rondvaren zegt ze. Nou… dat dacht ik niet, het is donker en we komen net van de boot af dus daar hebben we absoluut geen zin in. Uiteindelijk moeten we om 6 uur opstaan om te gaan varen over de Mekong en om 8 uur worden we achterop een brommertje naar het busstation gebracht. Jippie, daar kijk ik echt naar uit.

Na een korte, slechte nacht stappen we om half 7 in de boot voor de rondvaart langs de floating village op de Mekong. Dat is wel erg leuk. Eerst bezoeken we een fish-farm waar we de vissen mogen voeren. Het lijkt gewoon een bak met water, maar zodra we voer strooien begint het water dusdanig te spetteren door de woelende vissen dat we hard achteruit moeten rennen om niet zeiknat te worden. Ondanks dat onze gids slechts vietnamees spreekt komen we toch het een en ander te weten komen over het reilen en zeilen op zo’n farm. Zo komen we er achter dat de vissen gefileerd worden als ze groot genoeg zijn. De filets zijn voor consumptie en wat overblijft gaat in een grote ton, wordt vermalen tot vismeel en daarna in brokken geperst. Dat is dan weer het voer voor de volgende lading vissen.

Daarna gaan we naar een Cham-dorp, armoedige huizen op palen, spelende kinderen, wevende vrouwen, echt leuk om hier rond te lopen en dit te zien. We varen terug en worden netjes om 8 uur bij het hotel afgezet. We krijgen van de gids een plastic tasje met 6 broodjes en een stukje kaas in de handen gedrukt. Dat is ons ontbijt en dat moeten we dan maar in de bus opeten.

Er stopt een minivan, wie gaat er naar Ha Tién? Dus stappen we in. Lachen, heel iets anders dan een brommertje, misschien is dit busje wel voor andere mensen. Het is een slechte weg, het busstation is wel erg ver weg, blij dat ik niet op een brommertje zit. Het duurt even voordat we doorhebben dat we niet naar het busstation gaan maar rechtsstreeks naar Ha Tién, joeppie.

We hebben voldoende tijd om Ha Tién te bekijken voordat de boot vertrekt. Er danst een chinese draak door de straten onder begeleiding van chinese muzikanten.