Murchison Falls

21 november 2018 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Wederom ontbijt om 7 uur. Vandaag reizen we verder naar Murchison NP waar we beginnen met een game-drive. Ook dit park is erg mooi met de Nijl. We zien erg veel wild. Vogels, oribi's, kobs, giraffen, olifanten en nijlpaarden. Bovendien zien we in een donker gat een hyena. Hij is niet heel goed te zien maar toch! Hyena's zie je niet zo gauw. Bijzonder dus.

Na de game-drive varen we met een bootje over de Nijl. Onderweg zien we heel veel vogels. Oeganda heeft meer dan 1000 soorten en velen zijn erg mooi. Doordat Jan en Marion vogelaars zijn en Geoffrey eigenlijk ook, beginnen wij zowaar ook enthousiast te worden.

In de Nijl leven enorm veel nijlpaarden. Wat een leuke beesten om te zien. Maar ze zijn wel erg gevaarlijk. Ook zien we een krokodil. En dan begint Jan ineens heel enthousiast te raken, hij heeft de zeldzame shoebill, een schoenbekooievaar, gespot. Omdat de mensen geloven dat deze vogel ongeluk brengt doden ze hem en is hij nogal zeldzaam geworden.

Hoe bijzonder is het dat wij deze (overigens lelijke) vogel hier zien. De schipper probeert met zijn bootje heel dichtbij te komen en dat lukt. WAUW! Wat een bofferds zijn wij zeg. Al zo ontzettend veel mooie en bijzondere dieren gezien.

We worden door het bootje afgezet bij Murchison River Lodge waar we vannacht slapen. Wat een mooie stek. We slapen in (superdeluxe) tenten compleet met douche. Onze tent staat aan de oever van de Nijl. Omdat de nijlpaarden 's nachts aan land komen en door het park lopen krijgen we bewaking mee als we naar onze tent gaan. Niet buiten de tent lopen vannacht want de hippo's zijn echt levensgevaarlijk.

We ontbijten om 6 uur zodat we de pont van 7 uur kunnen halen. Weer een game-drive op het programma vanmorgen. We zien enorm veel vogels maar behalve een venijnig en spectaculair gevecht tussen 2 oribi-bokken zien we verder niet echt veel. Jammer hoor, ik ben toch echt op "jacht" naar het luipaard. Het laatste en moeilijkst te spotten dier dat wij nog moeten zien van de big five.

In de middag weer een boottochtje op de Nijl. Wederom veel vogels, maar ook olifanten, waterbokken en bavianen die komen drinken. Ook veel hippo's en krokodillen.

Dan zien we de waterval. Wauw, mooi! We worden aan wal gezet voor een hike zodat we steeds een ander uitzicht op de waterval hebben. De hike bestaat uit een steile klim van 2 km. waar we anderhalf uur over doen. Maar het is absoluut zeer de moeite waard vinden we allemaal als we bezweet en buiten adem boven aankomen. De watervallen zijn echt bijzonder mooi.

Geoffey en Mike staan ons boven gelukkig op te wachten met de jeeps om ons terug te brengen naar de lodge. Eerst even douchen waarna we heerlijk kunnen genieten van een bbq die begeleidt wordt door afrikaanse zang en dans.