Nachtsafari

21 november 2018 - Lake Mburo National Park, Oeganda

Vandaag komen we weer in ons oude ritme, ontbijt om 7 uur, vertrek om 8 uur. We hebben de zoveelste lange reisdag voor de boeg. Omdat Irene en ik graag afrikaanse stof willen kopen vragen we Geoffrey bij een markt te stoppen. Leuk om even rond te snuffelen en te shoppen.

Om 5 uur arriveren we in Lake Mburo Lodge. Wauw, alweer een fantastische plek. Je denkt telkens dat het niet mooier kan en dan wordt je weer enorm verrast.

Deze lodge is van Chris, een engelsman die dit 3 jaar geleden heeft gebouwd en met zijn vrouw en 2 kinderen hier woont. De huisjes zijn zo mooi en het uitzicht zo fantastisch. Geen meer deze keer maar een geweldig savanne-achtig landschap.

We kunnen nog even het afrikaanse stof afspoelen (de douches zijn de beste die we tot nu toe tegenkwamen) voor het diner. Om 7 uur is het pikkedonker en kunnen we op pad voor de nachtsafari. Spannend en opwindend.

Met enorme zoeklichten gaan we op zoek naar wild. We zien topi's, bushbokken, wrattenzwijnen, zebra's, impala's en in de verte de ogen van een bushbaby. Dat is een soort premature aap met enorme ogen. En dan..... sstttt..... een luipaard op de grond. WAUW!!

We volgen hem van het pad af. Wat ligt daar te slapen? Tussen 2 volwassen wrattenzwijnen liggen 2 kleintjes goed beschermd. Een smakelijk hapje voor een luipaard. Hij sluipt naderbij.... gaat liggen.... sluipt nog iets dichterbij.... gaat weer liggen.... Dit herhaalt zich tot hij de zwijnen op een meter of 3 genaderd is.

Spannend. Gaat hij aanvallen? Ik heb mijn camera op filmen gezet en ben er klaar voor. Plots staat het luipaard op.... ja.... nu komt het.... hij kijkt nog eens om zich heen en loopt dan weg. Huh... wat een afknapper. Waarom? Chris denkt dat de jongen toch te goed beschermd liggen en hij het niet aandurft. Een impala of een topi zijn een veel gemakkelijker prooi en daar zijn er ook genoeg van. Jammer hoor.

We rijden verder, zien weer zebra's en antilopes, maar ook  mangoesten en hippo's. Dan.... oh my god.... daar zit een andere luipaard langs de weg. Als hij gaat lopen volgen we hem. Hij is duidelijk bezig zijn territorium uit te zetten en spoeit wat af. Dit is zijn terrein.

Na enige tijd verdwijnt hij in het bos en zit onze nachtsafari er op. Deze zou ong. 2 uur duren maar we zijn 4 uur onderweg geweest. We hadden biertjes mee maar niemand heeft daar aan gedacht. Veel te druk met andere dingen. Het was opwindend en we hadden geen van allen door dat we zo lang onderweg waren.