NZ: Auckland.

11 januari 2023 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Om 9 uur hebben we een briefing. Vòòr die tijd gaan we buiten het hotel ontbijten. Dat scheelt de helft met het ontbijtbuffet in het hotel (=erg duur) en is echt prima.

Pinnen is wel een dingetje hier in NZ. Dat kan bijna nergens. Patrick gaat met een aantal van ons op stap om een plek te vinden waar je geld kan opnemen. Dat valt echt niet mee. Terwijl het geld je zak uitvliegt hier, NZ is erg duur. Gelukkig heb ik een creditcard mee én heb ik in Nederland al geld gewisseld.

We kunnen vandaag Auckland gaan bekijken. Will en ik wandelen op ons gemakje door het centrum naar de haven, Viaduct Harbour. Hier ligt een enorm cruiseschip aangemeerd en ook een wat kleinere. De haven ligt vol met luxe jachten, wat een kapitaal ligt hier te water zeg. Leuk om langs te lopen.

Vanuit de haven worden er veel dagtours aangeboden, varen naar een eilandje in de buurt, dolfijnen en walvissen spotten en zo. Bovendien vind je hier het maritieme museum. We doen het geen van allen.

Vlak bij ons hotel staat de beroemste bezienswaardigheid van de stad, de skytower. Dit 328 meter hoge bouwwerk is het middelpunt van deze stad. Je kan met een snelle lift in 40 seconden omhoog tot 186 meter om een mooi uitzicht over de stad te hebben. Wij zien er vanaf omdat het vrij prijzig is. Dat zou nog niet zo erg zijn maar vanwege het bewolkte weer verwachten we dat het uitzicht tegen zal vallen.

We overwegen de hop-on-hop-off bus te nemen maar hebben er eigenlijk allebei niet zoveel zin in. We hebben ook geen zin om een van de vele musea te bezoeken. We besluiten om vandaag gewoon lekker rustig aan te doen. Na door de haven, langs de skytower, door winkelstraat Queen Street en vele andere straatjes te hebben rondgedwaald gaan we terug naar het hotel. Even lekker bijslapen, boekje lezen, spelletje doen.

Daarna wandelen naar Victoria's park, een mooi aangelegd stukje groen in een overwegend betonnen stad. Het Auckland City Gallery is een supermodern en mooi gebouw. Ik hou meer van oude gebouwen maar dit museum kan ik echt waarderen. We zijn te laat om naar binnen te gaan helaas.

We eten bij een Vietnamees restaurant. Ik heb last van keuzestress, ga ik voor de deepfried springrolls of toch liever...... het wordt garlic egg fried rice. Jammie, zoooo lekker. Will eet kip met rijst, ook heel lekker.

Terug in het hotel moeten we gaan lezen. We hebben een berg aan info doorgestuurd gekregen van Patrick. Morgen moeten we inschrijven voor allerlei excursies gedurende deze hele vakantie. Gadsie, zo geen zin in om hier mee bezig te moeten zijn. Weet ik veel wat ik de komende 4 weken allemaal wil doen. Of juist niet.

Will en ik besluiten allebei de helft te lezen en dan keuzes te maken. Halverwege ligt Will te slapen (alweer) en ben ik het spuugzat. Ik stop ermee. Ik kijk morgen wel weer. Zo veel keuzes te maken. Is een nadeeltje van deze vakantie.

Ik zit er ook nog niet helemaal in, moet nog echt wennen. Ik heb nog helemaal geen vakantiegevoel. Dit land is misschien te westers voor mij. Dan bedenk ik ineens dat ik datzelfde had toen we in Australië waren, duurde ook toen een tijdje voordat ik gewend was en er van kon gaan genieten. Toch is dat een fantastische vakantie en een geweldige reis geweest waar ik met heel veel plezier op terug kijk.

Morgen verlaten we Auckland, de grootste stad van NZ waar ongeveer tweederde van de totale Nieuw Zeelandse bevolking woont. Het was fijn om hier een daagje te zijn, even lekker bij te komen van de lange reis. Een mooie stad vind ik het niet. Wat mij betreft niet een stad die je echt gezien "moet" hebben.

1. Wil B.:
    15 januari 2023
    Keuzes zijn altijd lastig, maar jullie komen er zeker uit!!!