Pisa, Lucca en Florence

21 november 2018 - Lucca, Italië

Behalve de dorpjes van de Cinque Terre en hun onwijs mooie omgeving willen we ook Pisa, Lucca, Pistoia en Genua of Florence bezoeken. Stadjes die min of meer in de buurt liggen.

PISA:

Allereerst gaan we naar Pisa, dat op een uurtje rijden ligt. Pisa is een middelgrote stad die vooral bekend is vanwege zijn scheve toren. Deze toren is wereldberoemd en de reden dat Pisa ieder jaar overspoeld wordt door toeristen. Bij de toren staan ook de andere belangrijkste bezienswaardigheden van de stad; de Dom van Pisa, het Baptisterium en het Camposanto. Ook heeft Pisa de oudste botanische tuin ter wereld. Pisa is met ongeveer 50.000 studenten een echte studentenstad. Natuurkundige Galileo Galilei is een van de beroemdste leerlingen van de universiteit.

In Pisa valt het nog niet mee om een parkeerplaats te vinden maar als dat gelukt is lopen we naar het centrum. We vallen op een terrasje neer…. Tijd voor een cappucino. Er heerst een leuk en gezellig sfeertje in deze autovrije hoofdstraat. Mensjes kijken vanaf een terras achter een bakkie cappucino is een heel leuk tijdverdrijf. Maar aan alles komt een eind, dus hup… in de beentjes en op naar de wereldberoemde toren.

Het is eventjes zoeken maar als je de meute volgt kom je er vanzelf. Wauw… wat staat dat ding scheef zeg. Nee…. We beheersen ons en gaan niet die toren rechtduwen of op de rug nemen zoals iedereen doet die Pisa bezoekt. We worstelen ons tussen alle andere toeristen heen. Zullen we niet toch?? Nee, we doen het niet!! We lopen de toren rond. Zullen we niet een heel klein beetje??? Nee!!! We lopen om de kerk heen en bekijken ook de andere gebouwen. Van buiten want de hondjes zijn binnen niet toegestaan en we hebben niet zoveel zin om om de beurt te gaan. Wij worden ook volop bekeken en gefotografeerd, tenminste…. de honden dan. We maken foto’s en het is wel raar. Op de foto ziet die toren er lang niet zo scheef uit als in werkelijkheid. Zullen we niet toch…. Nee…. Een ietsiepietsie…. Neehee…. Maar iedereen doet het…. Nou en??.... Zeker weten…. Jaahaa…. En we hebben het niet gedaan. Wij zijn trots op ons en geven elkaar een schouderklopje.

We verlaten het complex en bekijken op een ander pleintje een klein, nietszeggend kerkje. Inmiddels is het weer tijd voor een terrasje. Ik wil een ijsje. Dat probeer ik al 3 dagen maar elke keer als Will een ijsje zal halen komt hij terug zonder ijs en met de mededeling dat ze geen softijs (vinden we over het algemeen het lekkerst) hebben. Boeien, ik wil italiaans ijs proberen. Vandaag krijg ik er eentje. Oei, oei, ik heb een nieuwe verslaving, zoooo lekker dat italiaanse ijs. Daar kan geen softijs tegen op.

Het is weer tijd om Pisa te verlaten. Hoewel de toren de belangrijkste bezienswaardigheid is en er verder niet zo heel veel te beleven is, vonden wij het leuk om hier een dagje door te brengen. Er hangt een heel relaxed en gezellig sfeertje in dit stadje.

LUCCA:

Lucca is een middelgrote stad en de hoofdstad van de provincie Lucca. Het is een oude stad die al ver voor Christus is gesticht. Er zijn veel overeenkomsten met Florence vanwege de manier waarop de straten aangelegd zijn en de verschillende bezienswaardigheden die bijna allemaal binnen de oude stadsmuren liggen. Daarom noemt men Lucca ook wel het kleine broertje van Florence.

Lucca ligt vlak bij Pisa en ook op een uurtje rijden vanaf ons vakantieverblijf. Als we Lucca binnenrijden komen we langs een grote parkeerplaats en we besluiten om hier de auto maar te stallen. Het is mooi weer dus het gaat vast wel lukken om naar het centrum te lopen. Als we de weg oversteken zien we grote grasvelden voor de stadsmuren liggen. We lopen naar de muur toe en we kunnen hier naar binnen, wat leuk. We lopen door de gangen van de muren en daar blijkt allerlei kunst tentoongesteld te zijn. Best leuk.

Achter de stadsmuur zien we een mooi parkje en als we dat overgestoken zijn staan we in het centrum van Lucca. We hebben zin in koffie maar kunnen nog geen terrasje vinden. Dus lopen we maar verder. Langs een kerkje dat we even van binnen bekijken. Ietsje verderop is een heel klein terrasje waar we een cappucino drinken. Erg gezellig is het niet dus we gaan weer snel verder.

En dan komen we echt in het centrum, volop pleintjes met terrasjes, smalle straatjes, mooie gebouwen. Super leuk. Hier gaan we ons vast wel vermaken. We bekijken o.a. de kerk San Michele in Foro, de Basiliek van San Frediano, de kathedraal Duomo di San Martino, Chiesa di Santa Maria Forisportam, de stadspoorten Porta San Gervasio . Als Will de toren Torre Guinigi wil beklimmen komt hij er achter dat hij zijn tas ergens heeft laten staan. Maar waar?? We vermoeden op het kleine terrasje waar we vanmorgen koffie dronken. Snel terug en kijken of we de tas nog kunnen vinden. Onze beide e-readers zitten er in dus dat is behoorlijk balen. De tas staat natuurlijk niet meer op het terras. Laten we even binnen vragen en ja hoor…. zij hebben de tas gevonden. Pfffoe…. Opluchting. Op het gemakje gaan we terug naar de toren waar Will nu wel naar boven klimt.

We hadden bedacht dat we Lucca wel met Pistoia konden combineren maar we hebben moeiteloos de hele dag in Lucca doorgebracht. Wat een leuk en gezellig stadje is dit zeg, vol  met mooie bezienswaardigheden. Ben je in de buurt, rij dan niet voorbij maar ga dit stadje even bezoeken. Dat is zeer zeker de moeite waard.

FLORENCE:

Vandaag hadden we bedacht om naar Genua te gaan. Maar naar Genua is het anderhalf uur rijden. Florence is 2 uur rijden en dat is de reden waarom we eigenlijk hadden besloten om die stad maar over te slaan. Terwijl we beiden eigenlijk heel graag Florence willen zien. Dus veranderen we onze plannen, we gaan niet naar Genua maar toch naar Florence. Het weerbericht voorspelt vandaag 100% regen. Maar ach, toen we naar Levanto gingen voorspelden ze 85% regen en toen hebben we onderweg heftige regen gehad maar later op de dag was het grotendeels droog en zelfs zonnig. We wagen het erop, het is nu nog droog. Dus hondjes in de auto en karren maar.

Florence is de hoofdstad en de grootste stad van Toscane. De stad heeft veel kunstwerken en schitterende architectuur. De rijke familie de’Medici liet meerdere paleizen, kerken en musea in de stad bouwen die later werden geschonken aan de stad. De vele leuke, kleine winkeltjes en de winkels met alle grote merken maken van Florence een echt winkelparadijs. In het historische centrum zijn veel leuke en gezellige restaurants, eet-cafeetjes en natuurlijk ook heel veel ijssalons te vinden.

Als we aankomen in Florence regent het. Na lang zoeken vinden we een parkeerplaats en gaan we de stad in. We komen op het Piazza Santa Croce waar de Basilica di Santa Croce staat. Dit is een van de belangrijkste kerken van Florence en de grootste franciscaner kerk ter wereld. In deze kerk bevinden zich veel kunstschatten en ook de graven van o.a. Galileo, Machiavelli, Michelangelo, Dante, Vasari en Buonarotti. Naast de prachtige kerk is er ook een klooster dat je kan bezoeken. De kerk is een prachtig bouwwerk met wit en groen marmer. We willen het bekijken maar het begint keihard te storten. Rennen naar een schuilplaats. Tijd voor een cappucino en maar hopen dat het zo droog wordt.

Als de regen weer miezer is geworden lopen we terug naar de kerk en maken een paar foto’s. Ik ga de kerk van binnen bekijken en Will gaat met de honden overdekt weer een cappucino drinken want het begint alweer te regenen. Ook van binnen is de kerk erg mooi. Er is een constante tentoonstelling van mooie en minder mooie kunstschatten (dat is maar net wat je mooi vind natuurlijk). Ik bekijk alles op mijn gemakje en maak een aantal foto’s. Als ik weer buiten kom is het net weer droog.

Ik zoek Will op en we willen weer verder gaan de stad in. Helaas gooit een wolkbreuk roet in het eten en we rennen naar een gelateria om te schuilen. Een ijsje eten dan maar en weer hopen dat het droog wordt. Geen straf hoor om een zalig italiaans ijsje te verorberen, haha.

Gelukkig wordt het weer wat droger. In ieder geval droog genoeg om weer verder te lopen. Zo komen we op het Piazza della Signoria met zijn enorme fontein van Neptunus en het Uffizi, Pallazo Vecchio en de Loggia dei Lanzi. We hebben net de fontein bekeken als de regen wederom met bakken naar beneden stort. Rennen….. laten we nu maar gaan lunchen dan.

We vinden een droog plekje maar de zeilen waar we onder zitten beginnen gevaarlijk door te zakken. Obers lopen non-stop rond om het water er vanaf te laten lopen. Helaas gaat er iets mis en schiet er een zeil los en ik krijg me toch een plens water over mijn rechterkant. Daar ben ik nu drijf en drijf nat. Niet zo heel lekker. Toch maar een hapje eten, nat ben ik nu toch al. Na de lunch komt het water nog steeds loodrecht naar beneden en het ziet er niet naar uit dat het nog droog wordt vandaag. We besluiten Florence te laten voor wat het is en terug te rijden. We kunnen dus gerust zeggen dat ons bezoekje aan Florence in het water gevallen is. Jammer hoor.

Ondanks dat we in Florence van de ene schuilplaats naar de andere moesten rennen en we dus maar heel weinig van de stad gezien hebben kunnen we ons wel heel goed voorstellen dat de stad een beauty is. Absoluut de moeite waard en we zijn dan ook zeker van plan om hier ooit terug te komen.

En dan is het alweer tijd om terug naar Nederland te gaan rijden. We moeten weer door de gotthardtunnel, weer een uur vertraging, en dan door Zwitserland. Hoewel we weten dat eten en drinken hier erg duur is wil de inwendige mens na uren in de auto toch ook wel wat. Toch maar lunchen dan. We besluiten nu niet voor een salade te gaan maar voor een schnitzel met frietjes en een cola. Geloof het of niet maar hiervoor waren we €65,-- kwijt. Au… dat is toch echt niet normaal. Mochten we ooit nog eens via Zwitserland ergens heen rijden dan gaan er koffie en broodjes mee in de auto. Dit gaan we niet nog een keer doen.

Na een voorspoedige reis komen we aan in het duitse plaatsje Mayen waar we een pension geboekt hebben. We rijden het plaatsje in en ook weer uit. Waar komen we nu weer terecht? Ergens in the middle of nowhere staat een soort van boerderij-achtig iets en dat blijkt ons pension te zijn. We worden heel hartelijk ontvangen door onze gastvrouw. Jammer dat zij geen engels spreekt en mijn kennis van het duits is bijzonder slecht. De vrouw wijst ons onze kamer en de gedeelde douche en toiletten. Helemaal aan de andere kant van een lange gang. Een wereldreis als ik vannacht naar de wc moet. Wat zou dit voor gebouw geweest zijn, het heeft iets weg van een oude gevangenis of gesticht of zo. IJzeren deuren, betonnen trappen met ijzeren leuningen, lange gangen, wasgelegenheid met allemaal wasbakken naast elkaar. Bij navraag blijkt dit vroeger een gebouw van de Bundeswehr is geweest.

Het ligt op een leuke locatie, heel erg afgelegen, midden tussen enorme velden. We maken eerst een lekker wandeling met de honden nu het nog licht is. Daarna rijden we naar het dorp om een hapje te eten. We vinden een restaurant waar een of ander bierfest gaande is. Serveersters in van die jodel-jurkjes en zo. Heel gezellig en lekker eten. Super. Terug in het pension gaan we lekker naar bed. Morgen nog maar 4 uurtjes rijden dus willen we er nog een gezellig daagje van maken. Welterusten.

Na een uur of 2 wordt ik wakker, knallende koppijn. Ai…. maar een pijnstiller nemen. Helaas ben ik daar te laat mee, dit is een knoeperd van een migraine-aanval. Ik voel dat ik moet kotsen maar de wc is hartstikke ver weg. Gelukkig staat er een prullenbak in de kamer, die heb ik dan ook heel hard nodig de rest van de nacht. Als Will zondagochtend wakker wordt geef ik alleen nog maar gal op en voel me hondsberoerd. Toch probeer ik aan het ontbijt iets naar binnen te krijgen. Zowaar knap ik wel wat op van het halve droge broodje. Maar laten we alstjeblieft direct naar huis rijden, ik wil het liefst zo snel mogelijk mijn eigen bedje in duiken. Jammer dat de vakantie zo af loopt maar ach…. gelukkig was het niet ergens midden in de vakantie.

We hebben het echt fantastisch gehad. Wat een enorme mooie streek van Italie hebben wij bezocht. Prachtige natuur, leuke kleine dorpjes, gezellige en sfeervolle stadjes, best wel hondvriendelijk, aardige bevolking en geweldig eten. We hebben enorm genoten. Italie zou zo maar eens mijn favoriete vakantieland kunnen worden.