Rio Dulce, Guatemala

6 februari 2019 - Río Dulce, Guatemala

7 uur ontbijt, om 8 uur gaan we de boot in. We varen over het Izabalmeer, waar ons hotel aan ligt, naar de langste brug van Guatemala, de puente de Rìo Dulce van 900 meter lang. Als we onder de brug door varen komen we op de Rio Dulce. In totaal varen we 42 km. van ons hotel naar Livingston waar we vandaag heen gaan.

Voordat we dit dorp echter bereiken zien we eerst het Castillo de San Felipe, een verdedigingskasteeltje, gebouwd door de spanjaarden op het smalste stuk van het meer, om de piraten te kunnen bestrijden.

Onderweg varen we de mangrove in waar we prachtige waterlelies zien, waar we weer veel mooie vogels zien, waar we een iguano in een boom zien zitten, waar we een maya-familie in hun kano tegenkomen die ons spulletjes willen verkopen. We varen door een soort canyon, het is erg mooi allemaal.

In Livingston gaan we eerst op zoek naar een pinautomaat. In Rio Dulce staan 3 automaten die alle 3 geen geld gaven. Daar hadden we dus niets aan en we hebben geen van allen quetzales. Kunnen dus nog niets kopen hier.

Gelukkig werken hier 2 van de 3 automaten wel. Nu kunnen er koffie drinken, lunchen, winkelen of wat we maar willen.

In Livingston woont een grote garifuna-gemeenschap, afstammelingen van de spaanse slaven. Ook wonen hier veel maya-mensen. Het is leuk om hier eventjes rond te kunnen kijken. De Maya's en de garifuna's wonen beiden in Livingston maar wel gescheiden in aparte delen van de stad.

We bekijken nog een visdrogerij, de vis ligt op schappen maar ook op de grond. Met scheppen worden de vissen van de grond geschept. Krijg je echt honger van. Ook de geur werkt niet mee, wat een stank.

En hup... de boot in en op de terugweg. Ergens onderweg gaan we lunchen. Roelof waagt zich als enige aan de nationale specialiteit tapado, een vissoep met kokos, een hele gefrituurde vis en een hele krab. Ik hou het bij camarones (garnalen), super lekker.

En door.... terug naar het hotel. Will en ik besluiten om nog even het Castillo de San Felipe te gaan bekijken. Het is een leuk klein kasteeltje. Grappig om te zien.