Mexico: Rustig, lieflijk vestingstadje

3 februari 2012 - Campeche, Mexico

We vertrekken vanuit Merida naar Campeche. Daar vinden we onderdak in hostel Paroquta, wat volgens mij vroeger een klooster moet zijn geweest. De jongens slapen weer in een dorm en Will en ik in een 2-persoonskamer die erg veel weg heeft van een sobere cel. En onze kamer heeft de naam "Del Jesus". Dus hebben Niels (Jezus) maar met het naambordje op de foto gezet.

We gaan met de stadsbus naar een oud fort en een piratenschip. Wel leuk om te zien.

's Avonds moeten we lang zoeken naar een leuk en betaalbaar restaurant. Uiteindelijk komen we terecht in Luz de Luna in Calle 59, waar we heerlijk eten voor een schappelijke prijs en waar een gezellig sfeertje wordt gecreëerd door bijzonder vriendelijk en hulpvaardig personeel. De eigenares komt ons vragen of alles naar wens is en of we een referentie op internet willen zetten omdat ze nog naamsbekendheid moet krijgen. Bij deze dus, echt de moeite waard.

We bezoeken maya-compex Edzna, verrassend groot en mooi. Bijkomend voordeel is dat het niet zo toeristisch is, dus lage toegangsprijs en bijna geen toeristen. Naast ons lopen er nog 3 andere mensen rond. Bovendien mag je hier gewoon naar boven klimmen op de tempels, iets wat bij Chitzen Itza echt uit den boze is. Wat ons betreft is Edzna veel meer een bezoekje waard.

's Middags wandelen we over de stadsmuren en 's avonds bekijken we een show(tje) met fontijnen alvorens naar het busstation te gaan waar we om 10 uur de comfortabele nachtbus nemen naar San Cristobal de las Casas in de staat Chiappas.