Schokland

19 november 2021 - Nagele, Nederland

Wij gaan een weekendje naar Schokland.
Huh.... naar Schotland? Voor een weekend?
Nee, niet Schotland. SchoKKKland.
Oh, ik dacht al. Waar ligt dat?

Schokland was ooit een eiland midden in de Zuiderzee, die grote delen van het eiland wegsloeg. De mensen leefden daar in grote armoede en met constante dreiging van overstromingen. In 1859 wint het water van het land en de regering besluit dat de "Schokkers" het eiland moeten verlaten. Toch verdwijnt Schokland niet in zee. Het wordt in 1942 met de inpoldering van de Noordoostpolder een eiland op het droge.

Vrijdagmiddag 19 november 2021 vertrekken wij met Niels en Tjitske richting Flevoland. We hebben via Natuurhuisje een huisje in het dorp Nagele gehuurd. Nagele was de naam van een eiland dat ooit tussen Urk en Schokland lag. In de middeleeuwen verdween dit eiland in de golven. Wij verblijven op Antonius Hoeve, een boerderij in de typische bouwstijl van deze streek. Wat een leuk huis, wat een ruimte hebben we tot onze beschikking. Ook de omheinde tuin is fijn zodat de honden lekker buiten kunnen lopen.

Wij neuzen wat rond op het erf en in de schuren. De eigenaar heeft een biologische melkveehouderij in Zeewolde en hier verbouwd hij graan wat in de moderne molen in een van de schuren wordt gemalen. In een andere schuur staat wat jongvee, er loopt een schaap rond en ook een schattig oud shetlandponytje.

Als we gesetteld zijn besluiten we eerst een wandeling te gaan maken en zo van het mooie weer te genieten. Tegenover het huis kunnen we direct aan een wandelroute beginnen. Langs weilanden lopen we naar de noordpunt van Schokland. Daar komen we langs het misthoornhuisje. Samen met het lichtwachtershuisje en de kerk van Middelbuurt zijn dit de enige gebouwen die mochten blijven staan na de ontruiming in 1859. Alle andere gebouwen werden afgebroken om te voorkomen dat de bewoners na de ontruiming weer zouden terugkeren.

In dit misthoornhuisje stond vroeger de installatie voor de misthoorn, nu dient het gebouwtje als schuil- en informatieruimte. Voor het huisje ligt de droge voormalige haven Emmeloord. Door alle meerpalen kan je je goed voorstellen hoe dit er vroeger uitgezien moet hebben. Het is gek dat dit nu geen water meer is. Iets verderop staat het lichtwachtershuisje met daarnaast het vuurtorenlicht. Het is een interessante wandeling.

We besluiten te gaan eten in "'t Voorhuys" te Emmeloord. Omdat de restaurants om 20.00 uur dicht moeten vanwege corona gaan we er om 18.00 uur heen. Het is hier allemaal keurig geregeld maar het is wel heel druk. Het eten is heerlijk en om klokslag 20.00 uur staan we weer buiten. Wat is het hier donker zeg, geen enkele last van lichtvervuiling. In de randstad weten wij niet eens hoe dat er uitziet.

Terug in de Antonius Hoeve drinken we nog een kopje thee, lezen wat tijdschriften en kletsen nog wat alvorens naar bed te gaan. Dag 1 was alvast een leuke dag.

Zaterdag lopen we eerst naar "De Gesteentetuin" waar een aantal zwerfkeien te zien zijn die door de gletsjers van de voorlaatste ijstijd in de Noordoostpolder zijn achtergelaten. Vanaf dit bezoekerscentrum starten diverse wandeling door het Schokkerbos en over het verdere eiland.

Wij wandelen vandaag naar het zuiden. Het is een gekke gewaarwording om te weten dat je over de rand van een eiland loopt terwijl je nergens om je heen water ziet maar overal weilanden. Ook best gek om in eigen land ergens te lopen wat Unesco Werelderfgoed is en waar je eigenlijk niets van weet. Maar daar komt nu verandering in. We zien een replica van een Schokkerwoning en daarnaast de ruïne van een waterput. Op de zuidpunt zien we de ruïne van de kerk van oud Ens. De fundamenten van deze kerk zijn nog steeds in gebruik als een grafmonument.

Verderop, op de woonterp van Middelbuurt, ligt openluchtmuseum Schokland. Er is ook een restaurant waar we lekker lunchen. Daarna maken we de wandeling over de contouren van Schokland af. De wandeling was mooi en interessant ondanks dat het weer niet fantastisch was. Het regende niet maar het was ook niet droog. Het was net of je door een dikke mist liep. Toch hebben we weer genoten vandaag.

We gaan eten bij de indiër in Kampen. En dat was me toch lekker, we hebben heerlijk zitten smullen. Buiten komt er een demonstratie tegen de coronamaatregelen voorbij. Ongeveer 200 mensen lopen vreedzaam door de straten. Wat jongelui gooien een paar rotjes en dat is alles. We lopen een rondje door leuk verlicht Kampen, wat een leuk stadje is dit.

Weer thuis gaan we rikken, dat is altijd leuk, alvorens naar bed te gaan.

Zondagochtend vroeg loop ik nogmaals het noordelijke rondje. Wat is het hier stil, het zou zomaar eens het stilste plekje van Nederland kunnen zijn. Het is vandaag mooi weer, we wandelen een rondje Schokkerbos. In dit bos leven roofvogels, zangvogels en reeën. Maar ook boommarters waarvoor speciale marterkasten zijn opgehangen. Het is wederom een leuke wandeling.

We gaan nog eenmaal lunchen bij museum Schokland voordat we weer naar huis gaan. Wat hebben we een leuk weekend gehad, samen met Niels en Tjitske. Schokland is heel rustig met donkere, stille nachten, verrassend leuk en interessant. Beslist een aanrader.

1. Wil B.:
    3 december 2021
    Erover gehoord en nu gelezen. Leuk Betty!!!