CZ: Sinds jaren weer samen op vakantie

16 september 2011 - Adrspach, Tsjechië

In september 2011 gaan Will en ik voor het eerst in 26 jaar samen op vakantie. We gaan naar Studnice bij Jivka in Tsjechië.

Vrijdag: We rijden altijd op ons gemakje en komen na 13 uur bij ons vakantiehuisje aan. Het huisje ligt aan het einde van een smalle, erg steile weg boven op een berg. Studnice is een klein gehucht met ongeveer 20 huizen waarvan in meer dan de helft alleen in het weekend mensen wonen. Het is een leuk huisje en er lopen wandelroutes direct langs het huis.

Zaterdag: Het is prachtig weer en we besluiten de berg over te steken naar Skaly Cap, de ruïne van wat ooit en burcht was. De wandeling is mooi, de ruïne is mooi, het meer is mooi, de omgeving is mooi en het weer is mooi. Wat wil een mens nog meer. Bovendien lopen we langs een terras waar we even lekker een cappucino drinken en een hapje eten. Heerlijk. De honden kunnen het grootste deel van de route lekker loslopen, dus dat is genieten.

Zondag: Het is weer mooi weer en we rijden naar Broumov om vandaaruit naar Broumovsky Steny te zoeken. We bekijken de kerk nu we toch in het dorp zijn. We vinden Broumovsky Steny niet maar komen bij een vakantiepark met grote zwemvijvers in Polen waar de honden heerlijk kunnen zwemmen.

Maandag: Het regent dus gaan we vandaag maar de bunkers in Dobrosov bekijken. Deze liggen in de weilanden en de grond is nogal nat en zompig maar dat mag de pret niet drukken. Er zijn hier veel behoorlijk grote bunkers. Gelukkig treffen wij het weer, op maandag zijn de bunkers gesloten. Maakt niet zo heel veel uit aangezien het niet waarschijnlijk is dat we met de honden naar binnen hadden gemogen. Dus gaan we de wandelroute langs de diverse bunkers volgen. Na de 4de bunker staat het niet meer zo goed aangegeven en blijken we er een aantal te hebben gemist. Nou… jammer dan. Het was toch wel de moeite waard om gezien te hebben en ik denk dat het ook zeker interessant is om de bunkers van binnen te bekijken.

We rijden terug via Hronov waar we een hapje gaan eten. We bestellen een kopje soep (25 kronen p.p. = € 1,15) en krijgen voor dit geld een geheel gevulde terrine met een heerlijke salami-soep.

Dinsdag: Het regent nog steeds. We gaan toch naar Broumovsky Steny bij Hvezda (inmiddels weten we hoe we daar moeten komen. Daar aangekomen is het droog maar wel wat mistig en dat geeft het gebied iets mysterieus. En wat een prachtig gebied is dit. Schitterende uitzichten (ondanks de beperking door de nevel), wandelen door de bossen, klauteren over rotsen, je tussen spleten in rotswanden door wurmen. Om elke hoek weer verbaasd worden door de schoonheid van het landschap. Geweldig. De honden kunnen hier ook heerlijk los rondrennen en het is een genot te zien hoe ook zij zich vermaken.

Als we in de schemering weer bij ons huisje terugkomen steken er net een aantal reeën de weg over. Dat is ook altijd een prachtig gezicht. We zetten de auto stil en blijven een tijdje stil zitten kijken hoe er steeds meer reeën het bos uit komen om op de weiden te grazen.

Woensdag: De zon schijnt en we gaan naar Adrspach. Dit blijkt een nogal toeristisch gebied te zijn. Er lopen parkeerwachters die ons een parkeerplaats op loodsen en we moeten entree betalen. We gaan het park binnen en krijgen gelijk al het idee dat we dit niet zo leuk zullen vinden. Vrij brede paden geven de route aan die we mogen lopen en je mag niet van de paden af. De honden moeten aan de lijn blijven, maar dat geeft ook niet. Naarmate we verder in het park komen wordt het toch wel erg mooi, prachtig gevormde rotsen waar je allerlei figuren in kan zien, een mooi stroompje en dan een prachtig meer, de paden zijn niet meer zo breed en lopen soms over de rotsen heen.  Dit is echt bijzonder mooi. Er lopen ook veel andere toeristen in het park maar we lopen elkaar niet in de weg gelukkig. Tjongejonge, ook vandaag is het weer genieten van een schitterende natuur.

Donderdag: Wederom een mooie zonnige dag. We lopen de berg weer over naar Skaly Cap. We laten de ruïne links liggen en maken vandaag een wandeling om het meer. Ook hier weer mooie bossen, schitterende rotspartijen en een prachtig meer waarin de honden lekker kunnen zwemmen. Helaas is het terras gesloten en moeten we het zonder koffie doen vandaag. Maakt niets uit, we genieten toch wel van deze dag.

’s Middags rijden we naar kasteel Kuks bij Dvur Kralové. Het kasteel is wel aardig maar niet echt de moeite waard. We rijden naar Trutnov waar we ook geweest zijn toen we in Rudnik op vakantie waren. Er is niet veel veranderd en we maken een paar foto’s op dezelfde plaatsen als toen. Kunnen we ze vergelijken als we weer thuis zijn.

Vrijdag: We treffen het wel deze vakantie want het zonnetje schijnt alweer. Onderweg naar Broumovsky Steny bij Slavny rijden we langs een grote, moderne boerderij temidden van enorme maisvelden. Dat zie je niet zo vaak in Tsjechië. In andere gebieden zagen we voornamelijk kleine, ouderwetse bedrijfjes. Dus moet dit even op de foto.

Broumovsky Steny is een bergrug die kilometers lang is en die je over de hele lengte zou kunnen lopen. Voor mij niet weggelegd, dat houden mijn voeten helaas niet. Hier zien we weer een heel ander landschap, rotsen in de vorm van reusachtige champignons. Heel apart. En weer vergapen wij ons aan een enorm mooi landschap. We raken gewoon niet uitgekeken, zo mooi als wij dit vinden. We maken weer een mooie wandeling en genieten.

We gaan vandaag ook nog even terug naar Hvezda, we willen dit gebied ook zien als de zon schijnt. En wat een verschil is dat, het zonnetje geeft het gebied een totaal ander aanzien. Zag het er dinsdag in de mist mysterieus uit en dachten we mooie uitzichten te zien, nu lijkt alles vrolijk en licht en nu zien we pas echt uitzichten. Geen overbodige moeite dus om nogmaals hierheen te gaan.

Zaterdag: We vertrekken vroeg in de ochtend weer richting huis. We hebben een voorspoedige en relaxte terugrit en kunnen nog lang met veel plezier op deze vakantie terugkijken. Wat ons betreft is dit het mooiste gebied dat we tot nu toe bezocht hebben in Tsjechië en als we ooit nog eens besluiten naar Tsjechië op vakantie te gaan zal het zeker weten naar dit gebied zijn, we zijn hier nog lang niet uitgekeken.  Een echte aanrader.