Suchitoto, El Salvador

29 januari 2019 - Suchitoto, El Salvador

Wederom 7 uur ontbijten, gebakken ei met ei en tomaat, frijoles (bruine bonenpuree), gebakken banaan en broodjes. We hebben besloten dat de bagage op het dak gaat zodat we wat meer ruimte hebben in de bus.

Om 8 uur vertrekken we. We verlaten Anapeca vandaag en gaan op weg naar Suchitoto. Met een paar stops onderweg.

Als eerste stoppen we vlak bij de plaats Chalchuapa waar we de Tazumal Maya-site gaan bekijken. Het bescheiden museum leert ons (samen met de uitleg van Igor) veel over de Maya-beschaving. Igor is een topgids, hij weet en verteld enorm veel. En het is geen moment saai.

Deze Maya-site is er een uit de pre-klassieke periode van de Maya's. Ook zien we hier nog wat overblijfselen van de olmeekse beschaving. De olmeken waren de voorlopers van de Maya's.

De ruïne van de tempel is mooi en interessant. We bekijken en beklimmen hem en we genieten er van. Dan gaan de reis weer verder.

De volgende stop is in Joya de Cerén. Hier bekijken we de resten van de klei-huisjes van de arbeiders uit de Maya-periode. Je had de grote tempels die vooral voor de koningen en de adel waren en waar ceremonies werden uitgevoerd. Deze zijn veelal gemaakt van kalksteen met cement en zijn dus veel beter bewaard gebleven.

De dorpen om de tempels en paleizen bestonden uit huisjes gemaakt van klei. Dit speciale dorp is bewaard gebleven doordat tijdens de uitbarsting van een nabij gelegen vulkaan een enorme aslaag over het dorp is verspreid. Deze laag heeft de klei beschermd. Het is heel gaaf om de bescheiden huisjes van zo'n dorp te kunnen zien. Zo anders dan de grote tempelruïnes. Bijzonder interessant.

Helaas heb ik het nogal in mijn rug en ik word hartstikke misselijk. Ik leeg mijn maag in de tuin, je moet wat. Daarna voel ik me wel wat beter. Het museum hier sla ik ff over.

Als de anderen uitgekeken zijn in het museum eten we een pupusa, het nationale gerechtje van El Salvador. Het is een maistortilla met vulling naar keuze. Ik neem alleen kaas, Will neemt kaas met frijoles. Het is te eten maar echt lekker vinden we het niet.

En door..... anderhalf uur later komen we aan in Suchitoto waar we in Hotel El Tejado verblijven. Wauw, wat een luxe zeg. Mooi zwembad, gigantische kamers en als bonus hebben wij een balkon met uitzicht op het meer. Wauw.... wat een luxe.

Het weer is mooi hier en warm. Dus een plons in het zwembad is zoooo lekker. Morgen staat er niets op de planning. Lekker relaxen aan het zwembad, het dorp bekijken en in de namiddag een boottochtje op het meer en daar naar de zonsondergang kijken. Mooi vooruitzicht, lijkt me heerlijk.

1. Karianne:
    30 januari 2019
    Dat moet zeker fijn zijn een stop in een luxe resort. Even ontspannen doet altijd goed! Hopelijk is de rugpijn verder gezakt. Mooi foto’s maken van de zonsondergang we zullen ze vast te zien krijgen. Leuk! Have Fun!
  2. Marion Ringeling:
    30 januari 2019
    Heerlijk, even zwemmen, wij verwachten weer sneeuw vandaag brrr.