Tela, Honduras

3 februari 2019 - Tela, Honduras

Relaxdag vandaag. We ontbijten om 8 uur. Een prima ontbijtje.

Wat is een mens toch gauw verwend. Toen we gisteren aankwamen in dit hotel vonden we het stinken in de kamer, heel muf. Als we echter de airco aanzetten verdwijnt die lucht en is er echt helemaal niets mis met dit hotel.

De kamers zijn groot, de bedden oke, het personeel vriendelijk. En dit hotel is vele malen beter dan waar wij buiten deze reis om aan gewend zijn. Er is dus helemaal niets te zeuren.

Vanuit het hotel lopen we in nog geen 2 minuten naar het mooie strand langs de Caraïbische zee. Het is zondag, de dag dat alle Hondurezen een dagje uit gaan, dus het is druk.

Wij lopen op ons gemak met onze blote voetjes door het water naar Tela Vieja. Daar drinken we op een terrasje een colaatje. Er komt een jongetje langs die kokosolie wil verkopen. Sorry knul, geen interesse. Het manneke blijft ff staan kletsen, spreekt een bekkie engels en frans, wat bijzonder is in deze contreien.

Hij laat zien dat hij zichzelf via een mobieltje engels leert. Vooruitstrevend. Een manneke dat zich probeert te ontwikkelen. Ga zo door knul. Hij verteld dat zijn moeder de kokosolie maakt die hij probeert te verkopen. Wij betalen een half flesje en hij mag de olie houden. Veel geluk knul.

Wij staan op en zoeken la plaza principal in Tela Vieja. Tela was vroeger een welvarende stad door de handel in bananen. Echter, na 1930 zakte de bananenindustrie ineen door plantenziekten en overstromingen en Tela raakte in verval.

Tegenwoordig bestaat Tela uit 2 delen, het oude dorp Tela Vieja, wat een beetje een schimmig dorp is waar je overdag prima rond kunt lopen maar waar je na het donker als toerist niet veilig bent.

Er is niet veel te zien, er is weinig tot niets bewaard gebleven vanuit de koloniale tijd. We lopen rond de niet zo grote plaza wat ook totaal geen uitstraling heeft.

Dan heb je het andere deel, Tela Nueva. Dit is aan het einde van de 19e eeuw gebouwd door amerikaanse planters. Houten huizen met grote veranda's die er nog staan. Hotel Telamar heeft zich hier in gevestigd.

Tela Nueva, vrij saai, iets minder gevaarlijk na het donker maar ook zeker niet veilig.

We gaan nog even terug naar het strand en komen Roelof en Marina tegen bij een strandtent. Even gezellig een koud biertje met z'n vieren.

Daarna duiken we nog even de zee in, heerlijk water. We wandelen nog een stukje langs de zee alvorens terug te gaan naar het hotel.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wil Blom:
    7 februari 2019
    Fijn dat het toch een goed hotel is!
    Jullie maken soms wel lange dagen zeg!!!
    Deze dag was wat relaxter, misschien ook wel fijn.
    Ben benieuwd naar morgen!!