Thailand: Tempels, olifanten en een tijger.

31 januari 2011 - Ayutthaya, Thailand

We gaan met de taxi (een knalroze en een knalgroene) naar Ayutthaya, ooit de hoofdstad van het Siamese rijk, waar we onderdak vinden in guesthouse "One love". We hebben hier keiharde bedden, geen dekbedden, geen dekens of zelfs maar lakens en een gedeelde, vieze wc en douche. Maar wel erg vriendelijke mensen. Omdat we in huis blootsvoets moeten lopen (zoals overal in Thailand) is het geen genoegen om naar de vieze wc te gaan, met je blote voeten in de plas van een ander. Even doorbijten maar.

Volgens de menukaart hebben we de keus uit Big Dish (for normal or hungry) en Very Big Dish (for very too much hungry). We bestellen een traditionele thaise salade bij een van de vele voorbijwandelende kraampjes. Was erg lekker.

Daarna huren we een tuktuk om ons langs de vele tempels te rijden die Ayutthaya rijk is. Waren de tempels in Bangkok in prachtige staat, hier in Ayutthaya staan heel veel oude ruïnes. Heel anders maar minstens zo mooi.

Als eerste bezoeken we tempelcomplex Watchachamongol. Dit is een heel mooi complex met enorm veel boeddha's. We raken de tel kwijt, zoveel boeddha's zijn er. We bekijken de tempels en zijn hier wel een tijdje mee bezig. De meeste boeddha's dragen gele en soms ook oranje sherpa's.

We stappen weer in de tuktuk en de chauffeur brengt  ons naar de volgende tempel. Als we hier binnen lopen zien we een grote, gouden boeddha zitten en er is een ceremonie gaande. Er zitten allemaal mensen op de grond met gele doeken die ze omhoog gooien naar mannen die op het beeld staan. Wij gaan erbij zitten. De mannen draperen de doeken om de boeddha en gooien ze dan weer terug en de mensen slaan de doeken om hun schouders en over hun hoofd. Ook wij delen in dit ritueel. Het blijkt dat we nu gezegend zijn door boeddha.

We hebben even genoeg tempels gezien en besluiten naar de olifanten te gaan, hoewel we niet van plan zijn om erop te gaan rijden. Het is gewoon leuk om te zien hoe men met deze machtige dieren omgaat. Cindy en Will worden door een olifant met zijn slurf opgetild. Gaaf. Er loopt hier ook een tijgerwelpje rond dat de fles moet krijgen. Lars en Cindy doen dat. Dit is erg leuk en bijzonder. Wie kan er tenslotte zeggen dat hij een tijgertje de fles heeft gegeven.

Terwijl we op zoek gaan naar een manier om morgen naar de grens met Cambodja te gaan komen we langs nog een aantal tempels, mooie lantaarnpalen, markten enz. Ayutthaya is een gezellig en mooi stadje. We vinden een reisbureautje en huren een minivan voor morgenvroeg.

We bezoeken nog de tempel Wat Mahathat. Mooie ruïnes die in de ondergaande zon en de schemering iets mystieks krijgen. Het is mooi om hier op dit tijdstip van de dag rond te lopen.

Na al die tempels gaan we naar de night-market waar we een lekker maaltje eten en ook nog eens allerlei lokale lekkernijen proeven. We proberen allerlei rare, maar heerlijke hapjes. Erg leuk.

En dan is het tijd voor een sprookje van Cindy en proberen te slapen op de matrassen die harder zijn dan een blok beton. We zijn allemaal jaloers op Niels die een kleedje meesleept in zijn bagage en nu dus iets heeft waar hij onder kan liggen. Welterusten, morgen vertrekken we naar Cambodja.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade