Toscane: Monteriggioni-San Martino-Siena.

15 september 2022 - Siena, Italië

Er staat vandaag een rondwandeling om Monteriggioni gepland van 16 km. Omdat Jet het er gisteren zo moeilijk mee had besluit ik met haar een daagje in het stadje te blijven. Will gaat met Jans op pad. Ik loop mee naar de zuiderpoort waar de wandeling begint. Ergens vind ik het een beetje jammer dat ik niet mee kan. Het is ook niet zo heel erg heet vandaag.

Ik loop met Jet het dorpje rond, lees een paar hoofdstukken in mijn boek, ga op een terrasje een cappucino met sojamelk drinken en Matteo (de vriendelijke en vrolijke eigenaar van het appartement) komt een praatje maken. En dan is Will er al weer. Jans loopt enorm te hijgen want het was weer klimmen. Verder geen moeilijke wandeling maar ook niet erg interessant zegt Will. Dan vind ik het niet erg dat ik niet ben meegegaan. Ze hebben deze wandeling van 17,4 km in 5 uur afgelegd met 280 m dalen en 270 m klimmen.

Na een beroerde nacht, meer wakker geweest dan geslapen, gaan we aan het ontbijt dat Ingo (de contactpersoon van Eigen Wijze Reizen) heeft gebracht. Daarna app ik Matteo dat we willen vertrekken. Hij komt direct afscheid nemen en nog wat foto's maken. Dag Matteo, we vonden het heel leuk om kennis met jou te maken.

De wandeling naar Siena is 21 km lang. Het weerbericht geeft regen- en onweersbuien aan. We denken er half over om halverwege de bus te nemen. Even kijken wat de dag ons brengt.

Hier komen schijnbaar verschillende routes samen. Kwamen we eerder zelden iemand tegen, hier beginnen we tegelijk met een man of 8 te lopen. Vind ik iets minder prettig, maar de anderen verdwijnen al snel uit beeld.

We beginnen gelijk al te stijgen. Dan dalen we wat over een stenig pad door het bos maar daarna lopen we weer hoofdzakelijk omhoog met hier en daar pittige klimmetjes ertussen. Als we in het open veld lopen horen we de onweer rommelen en begint het te regenen.

We besluiten de route in te korten en in San Martino de bus te nemen naar Siena. We wachten een half uur voordat de bus er is. Mondkapje op, honden een muilkorf om en instappen maar. Een kaartje naar Siena graag. Dat kan niet, zegt de chagrijnige chauffeur, die moet je ergens anders kopen. O, waar dan? Dat weet ik niet. Nou lekker dan. We stappen weer uit om naar een tabacchi te gaan zoeken. Matteo vertelde ons vanmorgen dat we daar kaartjes konden kopen als het in de bus niet lukte. En... zei hij.... als je er niet uit komt bel je maar, dan kom ik met de auto en breng jullie weg. Wat een lieffie he!!!

Een vrouw in de bus roept ons. Ik heb wel 2 kaartjes voor jullie. O, dat is echt lief, we kopen ze van haar en stappen in. We weten dat we eigenlijk ook kaartjes voor de honden moeten kopen maar als ze moeilijk gaan doen zien we wel weer. Zonder verdere kleerscheuren komen we aan in Siena en ook ons Hotel Minerva is gemakkelijk te vinden.

We checken in, onze bagage is er nog niet. We zitten duidelijk in een grotere, meer toeristische stad. De hotelkamer is klein, veel kleiner dan wat we eerder hier in Toscane hadden. Maar het is schoon, dus prima. Buiten barst een wolkbreuk los en ook onweert het behoorlijk. Wat zijn we blij dat we niet buiten lopen. Met zulk weer is dat echt niet leuk. Goede keus geweest om met de bus te gaan.

We hebben vandaag 4 uur en 21 minuten gedaan over 8,99 km met 120 m dalen en 190 m stijgen.