Tulpen uit Holland

25 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Na een prima vlucht staan we dan op Thaise bodem. We proberen een taxi te krijgen maar dat valt niet helemaal mee. We staan toch al gauw een klein half uurtje te wachten. Mijn moeder zei altijd.... wie wacht heeft het niet slecht.... maar ik weet niet of ik het daar mee eens ben hoor.

Als we dan eindelijk in de airporttaxi zitten zegt de chauffeur: Bad trafic tonight.... Oh ja??  Is dit niet normaal dan??... Nee, het komt door het flowerfestival. Daardoor is het zooo druk. Waar komen jullie vandaan?... Uit Holland... Er zijn ook tulpen uit Holland op het festival.... Leuk zeg, vallen we zomaar met onze neus in een bloemencorso/keukenhof-achtig iets.

We checken in bij Panna Heritage Hotel. Mooi hotel, schone kamers, heerlijke bedden en zelfs een schone badkamer. Bovendien is de locatie ook super, middenin de oude binnenstad.

We lopen naar het bloemenfestival (wat heel dichtbij is) en kijken onze ogen uit. Een enorme rij met de mooist versierde praalwagens. Zooo mooi. Maar waar zijn nu die tulpen? Op geen enkele kar is een tulp te zien. Er blijkt  ook nog een park als een soort keukenhof ingericht te zijn en daar zijn de tulpen. Het is een prachtig geheel, veel mensen op de been en uiteraard allerlei eetkarretjes. Heel gezellig.

De volgende ochtend bekijken we alles nog eens bij daglicht. En weer wemelt het van de mensen. We klimmen op de oude stadsmuren en hebben zo een fantastisch overzicht.

We moeten naar het busstation om kaartjes te kopen voor over 2 dagen. We pakken een rode taxi, die zijn het goedkoopste. Ze zien er uit als een soort kleine brandweerwagens. Je houd er een aan, zegt waar je naar toe wil, betaald en gaat achterin zitten. Het zijn een soort shared taxi's, onderweg stappen er steeds mensen in en weer uit. Prima systeem en het kost geen drol, 30 bath (= nog geen dubbeltje). Wij worden keurig op het busstation afgezet dat toch zeker ruim een half uur rijden is.

Daarna gaan we naar de Wat Umong, een mooie tempel in een soort van grot met allemaal tunneltjes. Leuk om te zien, anders dan andere tempels.

De chauffeur van de rode taxi weet de weg terug niet zo goed. We wijzen het aan op de kaart en komen ergens uit wat ons helemaal niet bekend voor komt. Maar het is in de oude binnenstad dus stappen we maar uit, we vinden het wel.

Nu eerst maar ergens lunchen. Oh... wat is Thais eten toch lekker. Daarna dwalen we wat rond en ineens staan we voor het hotel. Haha grappig, per ongeluk gevonden.

We zijn nu in Thailand dus willen we wel graag een olifant zien. Er zijn vele parken in de omgeving die iets met olifanten voor toeristen doen maar wij willen wel ergens heen waar de olifanten goed verzorgt worden. Onze keus valt op Elephant Rescue National Park. Hier leven olifanten die gered zijn van een leven waarin zij slecht behandeld werden om maar zoveel mogelijk geld in het laatje te brengen. Vooraf is al duidelijk dat er niet op de olifanten wordt gereden.

Wij krijgen allemaal een tas met bananen, meloen en suikerriet en mogen dat aan de olifanten voeren. De 3 olifanten die momenteel hier leven lopen gewoon los rond en laten zich eens lekker verwennen door die gekke toeristen. Daarna mogen we met de olifanten het water in om ze eens lekker te badderen. De olifanten en toeristen genieten zichtbaar. Daarna mogen ze mee met een ander groepje voor een wandeling door de jungle.

Je kan er over discusiëren of dit dan goed is voor de dieren, dit is ook niet echt natuurlijk gedrag. Maar de beesten moeten ook eten en medische zorg krijgen en dat moet ook ergens van betaald worden. Bovendien zijn deze dieren gered van een leven in gevangenschap en zij zouden zich niet alleen kunnen redden in totale vrijheid. Wij vinden dat deze dieren nu een fantastisch leven hebben.

Terug in Chiang Mai bekijken we nog wat tempels. Eigenlijk waren we al die tempels wel een beetje zat maar hier in Thailand zijn de tempels weer heel anders dan in Myanmar. Erg mooie, sierlijke tempels en toch weer mooi om te zien.

Er is night-market. Straten vol met kraampjes die hun waar te koop aanbieden. Wat wij vooral erg leuk vinden is om vele hapjes te proeven. We proberen sticky rice met mango (erg lekker), dumplings (ook erg lekker) en nog veel meer tot we bij een kraam met insecten aankomen. Jaren terug heb ik een sprinkhaan geprobeerd, zag er niet uit maar was wel lekker. Will durfde dat toen niet aan. Er staan bakken met kakkerlakken, sprinkhanen, bamboewormen en nog veel meer. Omdat je niet per stuk kan kopen laten we het maar. Je moet toch een drempel over om die dingen te eten, zelfs als je weet dat ze lekker kunnen zijn. Ik moet er echt niet aan denken om zo'n grote kakkerlak op te eten. Dan vraagt een jongen die net een zakje wormen heeft gekocht of ik er een wil proberen. Nou... dat wil ik wel, dank je. En die worm was echt heeeel erg lekker dus heb ik een zakje gekocht en dat hebben we samen leeggegeten. Was echt zalig.

Hoe gezellig de markt ook is, op een gegeven moment wordt het ons te druk en proberen we terug te gaan naar het begin. Het is superdruk, een braderie is er niks bij.

Morgenochtend gaan we lekker rustig aan doen, nog een paar tempeltjes bekijken, terrasje pakken. Wij vinden Chiang Mai een super toeristisch en een gezellig stadje van waaruit je van alles kan ondernemen. Leuk om een paar dagen door te brengen. Wij hadden ons hier nog best een paar dagen kunnen vermaken.