Valencia, dag 2.

4 februari 2022 - Valencia, Spanje

Ik word pas om half 6 wakker. Wat heerlijk om weer eens een nacht doorgeslapen te hebben. Dat is lang geleden. Nu eerst een warme douche. Het is alleen jammer dat je in bad moet douchen, verder niks op aan te merken.

Vanwege corona is het ontbijt in 3 shiften. Wij hebben gekozen voor de middelste van 8.30 tot 8.45 uur. Het is erg rustig, naast ons nog 3 mensen. Er staat een fantastisch buffet met werkelijk alles wat een mens zich maar kan wensen. Supergoed verzorgd.

Het hotel blijkt toch best op een goede lokatie te staan. Na een kleine 10 minuten lopen komen we bij het futuristisch ontworpen Ciudad de las Artes y las Ciencias oftewel De Stad van de Kunsten en Wetenschappen. Deze stad beslaat ongeveer 2 kilometer van de oude bedding van de rivier Turia. Het is een complex van cultuur en vrijetijdsbesteding met een operagebouw, bioscoop, wetenschapsmuseum en het grootste aquarium van Europa. Het is bijzonder en heel mooi, zelfs als je geen kaartjes koopt en alleen maar buiten langs loopt. Enorm indrukwekkend.

's Middags nemen we de hop-on-hop-off-bus. We stappen uit bij de haven en bezoeken het strand. Het is prachtig weer. Eerst eten we in een van de vele eettentjes langs de boulevard wat tapas. Ik kan zelfs Will ertoe bewegen om het te proberen. We bestellen calamaris (die is niet te eten) en patatas con queso y jamón (die echt super lekker is).

Dan wandelen we wat op het strand. De zee is nog koud, maar op het strand zie je mensen in allerlei verschillende soorten kleding, van dikke jassen tot bikini's. Wij lopen in ons t-shirtje, want koud is het beslist niet.

Daarna slenteren we naar de Jachthaven van Valencia waar enorme jachten liggen. Wat een kapitaal ligt daar zeg. Mooi om te zien. Vanaf hier kan je ook met een boot uitvaren om de zonsondergang vanaf het water te zien. Hebben wij niet gedaan.

Hier staan oude, historische gebouwen zoals de loodsen (tinglados), het Edificio del Reloj (klokgebouw) en het oude droogdok. Het is leuk om hier tussendoor te slenteren en alles op het gemakje te bekijken. Er staat ook een circus opgesteld, prachtig beschilderde woonwagens met een supermooie oude kermistent in het midden. Hier worden ook voorstellingen gegeven.

Ook vind je hier het Veles e Vents, een modern gebouw (wij vinden het lelijk) waar je kunt genieten van tentoonstellingen, dans, kunst, muziek en goed eten.

's Avonds besluiten we de andere kant op te lopen op zoek naar een restaurantje. We vinden er meerdere en kiezen er 1 uit. Binnen zitten we heerlijk warm, vanavond geen tapas maar gegrilde kippenborst met gegrilde groenten. Superlekker weer. Eenmaal thuis duiken we ons heerlijke bedje in. Hasta mañana.