Valencia, dag 3.

4 februari 2022 - Valencia, Spanje

Vandaag gaan we naar de oude stad. We lopen de oude stad in via de Torres de Serranos, de noordelijke toegangspoorten en de oude hoofdingang van de stad. De torens werden tot 1887 gebruikt als gevangenis en zijn de grootste gotische stadspoorten in Europa.

Het doet gelijk heel gezellig aan, de vele smalle straatjes, de oude gebouwen met veelal ijzeren balkonhekjes, de pleinen met hun prachtige kerken en de vele terrassen. Hier houden wij van, slenteren door oude steden. Wat er ook gebeurd vandaag, onze dag kan al niet meer stuk.

Even verderop lopen we de Plaza de la Virgen op. Er staat een mooie grote fontein. En de prachtige Kathedraal van Valencia La Seu, gewijdt aan Maria. Wat is deze van binnen ook mooi, het altaar en de schildering op het plafond zijn indrukwekkend. De Kathedraal herbergt vele kunstwerken waaronder de Heilige Graal. Naast de Kathedraal staat de klokkentoren El Miguelete, ook heel mooi. In Valencia zijn vele torens te beklimmen maar dat laten wij deze keer zitten.

Als we verder lopen komen we op een plein wat helemaal gerenoveerd wordt. Alles staat in de steigers en hekken, het stof van bouwwerkzaamheden dwarrelt in het rond, het geluid van de werkzaamheden dreunt in je oren. Toch is de schoonheid van deze stad goed voor te stellen.

We komen bij Mercado Central, de grootste markt voor verse producten in Europa. Wat een mooi gebouw is ook dit weer. We snuffelen wat rond over de markt voordat we buiten een plekje in de zon zoeken, op een terras te midden van het bouwgeweld, voor een kopje koffie.

Ik heb nog geen koffie gedronken sinds we hier zijn en ik heb nu wel zin in een bakkie. Alleen blijkt het nog niet zo simpel om koffie zonder melk te krijgen zonder dat dat espresso is. De eerste poging eindigt met 2 kopjes koffie met melk. Oke, nieuwe poging, die eindigt uiteindelijk met espresso. Jammer hoor, ik drink in het vervolg wel thee.

We dwalen door de El Carmen Wijk, zo leuk, al die typische spaanse straatjes. Uiteindelijk komen we weer bij de Torres Serranos uit. We besluiten naar het enige andere deel wat nog bewaard is gebleven van de middeleeuwse ommuring te gaan. De westelijke poort Torres de Quart.

Hier vinden we op een knus pleintje een leuk terrasje waar we lunchen. Wederom tapas, patatas bravas en carpaccio ternero. Jammie, heerlijk gegeten. Na de lunch pakken we de bus terug naar het hotel.

We brengen een tijdje door met kaarten in de loungebar van het hotel waarna we weer op pad gaan voor ons avondmaal. En je raadt het vast al, we eten tapas. Deze keer ensalata russa (met zalm), patatas bravas, pollo pechuga, huevos rojo. Het lijkt wel of het elke keer beter wordt. Echt heel erg lekker gegeten. Ik hou van de spaanse keuken. En Will inmiddels ook.