Verjaarscadeau, Sevilla.

25 november 2018 - Sevilla, Spanje

Vanwege mijn 60e verjaardag verzocht Will mij om het weekend van vrijdag 1 t/m maandag 4 december vrij te houden. Waarvoor? Dat is een verrassing. Spannend.... ik ben benieuwd.

Als vrijdag 1 december dan aangebroken is zegt Will dat ik een koffertje handbagage in moet pakken met niet te warme kleding en mijn paspoort mee te nemen. Ohhh.... we gaan dus vliegen. We vertrekken om 3 uur richting Eindhoven Airport. Daar kom ik er achter dat wij met RyanAir naar Sevilla zullen vliegen. Gaaf!! Het vliegtuig heeft zo'n 45 minuten vertraging en rond half 11 in de avond arriveren we bij ons hotel voor de komende nachten.

We verblijven in Patio de la Alameda Hotel. Leuk hotel, goede bedden, vriendelijke mensen, schoon, gezellige uitstraling, super goed en uitgebreid ontbijtbuffet en een goede locatie. Als we naar buiten gaan stappen we direct op Plaza de la Alameda de Hércules, een gezellig groot plein omringd met barretjes,restaurantjes en terrassen met vuurbranders. Het is gezellig druk op het plein.

Gelukkig is heel normaal om in Spanje pas om 11 uur ’s avonds te gaan eten. Dus besluiten we om nog even een hapje te gaan eten want we hebben het avondmaal overgeslagen. Wat fijn dat je hier zo heerlijk tapas kan eten. We hebben zalige hapjes genuttigd en je kan zoveel verschillende dingen proberen. Zo hebben we o.a. zalm, brie met granaatappel, garnalen, langoustines, octopus, ei, asperges, eend en noem maar op. Het een was lekkerder dan het ander maar over het geheel was het allemaal heeeeeel erg lekker. Wij zijn echt fan van de spaanse keuken geworden.

Ik heb me niet in kunnen lezen en heb ook geen idee wat er zoal te zien is in Sevilla. Will heeft wel wat high-lights opgezocht dus dat gaat helemaal goed komen. We rijden met de hop-on-hop-off-bus naar Plaza de España, het beroemdste plein van Sevilla. Wauw.... wat we hier zien hadden we totaal niet verwacht. Zijn we soms in Venetië terecht gekomen? (Ik ben nog nooit in Venetië geweest dus weet ik veel, maar stel me daar zoiets bij voor). Een prachtig, halfrond plein met 4 prachtige bruggen, bankjes, een onwijs mooi gebouw met 2 torens (dit alles versierd met mooie keramieken tegeltjes), een fontein en een gracht waar je heel romantisch met een bootje kan roeien. Ik weet gewoon niet waar ik kijken moet... zoveel moois. Ik dacht gewoon op een plein terecht te komen. Achteraf heb ik heus wel eens foto's gezien hiervan maar ik was hier toch  niet op voorbereid. Zo gaaf.

Dit plein werd in 1929 ter ere van de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling ontworpen en gebouwd, tegelijk met het prachtige Parque de Maria-Luisa. Dit park is groot, groen, goed onderhouden en het is een genot om hier te wandelen. Overal kom je prieeltjes, fonteintjes, vijvers en zo tegen. Ook heel leuk om hier wat tijd door te brengen.

We dwalen verder door de stad en we komen langs veel indrukwekkende gebouwen, zoals de oude tabaksfabriek, la Univerdidad (universiteit), Museo de Bellas Artes (museum van de schone kunsten), Plaza de Torros (stierenvechtarena), Torre del Oro (gouden toren), stadswallen en poorten en nog veel meer. Wat vooral opvalt is het enorme aantal kerken in deze stad. Pfoe... Rome is er niets bij. De meeste kerken zijn echter gesloten. Maar op zondag zijn deze wel toegankelijk als er diensten zijn. Ik heb eerder al eens gezegd dat ik zelden een kerk tegenkom die ik zo mooi vind als de katholieke kerk in Oudewater. Dat neem ik nu terug. Wat een pracht en praal, wat een overvloedige versieringen, altaarstukken, plafondschilderingen, bladgoud, marmer en noem maar op. In elke kerk neemt Maria een prominente plaats in.

De kathedraal is de 2e grootste ter wereld. Wat een enorm groot en vooral heel mooi gebouw is dit. Onderdeel van de kathedraal is de Giralda Toren, een minaret, overblijfsel van de moorse moskee die hier stond voordat de kathedraal gebouwd werd. Wat een immens gebouw. We lopen om de kathedraal heen en besluiten niet naar binnen te gaan omdat er een enorme rij voor de ingang staat en we hebben nu al zoveel kerken gezien.

We sluiten wel aan in de rij voor het Real Alcázar (koninklijk paleis). Dit is iets wat we beiden graag van binnen bekijken. En het is de moeite meer dan waard. Ook alweer heel mooi. Eerder stond hier een arabisch fort. Het is het oudste paleis in Europa dat nog steeds als paleis in gebruik is. Het is een prachtig gebouw en de tuinen zijn romantisch en indrukwekkend en vooral heel groot. Heerlijk om hier rond te lopen.

We dwalen door de wijk Triana, duidelijk de wijk van het keramiek. Veel mooie keramieken plateau's zie je hier op de huizen. We slenteren langs de oever van de redelijk brede rivier Guadalquivir die door de stad stroomt. Er zijn nogal wat mensen aan het roeien op de rivier en je kunt er boottochtjes maken. Ook de wijk Macarena is leuk om doorheen te lopen. Er is overal genoeg te zien en sfeer te snuiven.

Regelmatig steken we even op op een terrasje voor een capucino of een biertje. Het is zonnig weer en een graad of 15, maar door de wind voelt het veel kouder aan. Als het lukt om een plekje uit de wind te vinden is het goed toeven op het terras, lukt dit niet dan ga je graag ergens naar binnen. In bijna alle restaurants staan de deuren open en zit iedereen met zijn jas aan omdat het toch best wel koud is. Maar ach... we overleven het wel. En de kwaliteit van het eten maakt alles goed.

We willen ook graag Metropol Parasol bezoeken. Dit futuristische gebouw op het La Encarnación plein heeft de vorm van zes parasols die uit de grond komen. Het is een heel apart gebouw. De Metropol Parasol bevat een museum, een bar, een restaurant en een markt. Boven kun je er genieten op het panoramische terras, je schijnt hier een fantastisch uitzicht te hebben over de stad. Helaas is het gesloten en kunnen we er niet op.

Na 3 dagen genieten van deze mooie stad vliegen we weer terug naar huis. Wat mooi was dit, ik kan me geen beter cadeau wensen. Deze stad is een echte aanrader, mooie gebouwen, fantastisch eten, leuke sfeer. Ik heb er van genoten en zou best nog eens terug willen naar Sevilla.

Wat ik ook erg leuk vond was weer eens spaans te spreken. Mijn lessen liggen al een poosje stil en ik dacht dat ik er niet veel meer van zou bakken maar dat viel mee. Ik heb zelfs een heel gesprek met een winkeljuffrouw staan voeren over het weer. Zo leuk dat dat lukte. Nu moet ik wel zeggen dat ze er wel rekening mee houden dat ze langzaam en duidelijk spreken tegen toeristen. Ik ga zeker proberen om volgend jaar mijn spaanse lessen weer op pakken.

Tan Astrid, si lees esto, me gusta volver a clase español si puedes. Despues mi vacaciones en febrero. Y creo que viajáis casi a Cuba. Disfrutais mucho.