Mexico: Vreemd geloof

5 februari 2012 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

We komen aan in San Cristobal de las Casas om 11 uur, 3 uur later dan gepland. Maar bustijden moet je hier met een korreltje zout nemen. We vinden onderdak in Planet Hostel en krijgen hier zeer bruikbare tips over wat er zoal te doen is in de omgeving.

Allereerst gaan we naar de markt om daar giga-grote en bijzonder lekkere quesadilles te eten aan een kraampje, mjammie!!

Dan met de collectivo (waarin ze structureel 12 mensen op de plaats van 7 mensen proppen) naar maya-dorp Chamula. In dit dorp hebben ze het maya-geloof gecombineerd met het katholicisme. Helaas is het verboden om hier foto's te maken.

We gaan de kerk binnen. Langs de muren staan allemaal heiligenbeelden in glazen kasten met een gigantische bloemenzee en veel brandende kaarsen ervoor. Verder is de kerk leeg, er staan geen banken, wel ligt de vloer bezaaid met een soort gras. Er komen mensen binnen met kaarsen, een kip en andere benodigdheden zoals cola. Zij vegen een stukje van de vloer schoon, soms voor een kast met een heiligenbeeld en soms zomaar ergens midden in de kerk, en zij plakken rijen dunne kaarsjes met kaarsvet vast op de vloer. Van het gras maken zij een zacht bedje om op te knielen. Dan steken ze de kaarsjes aan en beginnen te bidden tot de kaarsjes zijn opgebrand. Onderwijl drinken ze cola. Cola is heilig want van cola ga je boeren en als je boert ontsnappen de kwade geesten.

Opeens laat Sven een keiharde boer, iedereen stopt met bidden, het wordt even stil en dan begint iedereen heel hard te lachen. Wij zijn benieuwd wat er met de kip gaat gebeuren. We denken dat deze geofferd gaat worden maar dat duurde zolang dat we dat niet hebben meegemaakt.

We lopen nog even langs kraampjes met handycraft en gaan dan terug met de collectivo. Wederom moeten er 12 mensen in het busje en we "zitten" dus weer ernstig op elkaar gepropt. Wel leuk om een keer mee te maken.

De volgende dag maken we een boottocht door de Cañon del Sumidero. Dit is fantastisch mooi en indrukwekkend. Prachtig landschap, we varen tussen bergwanden van soms wel 1000 meter hoog.

We zien krokodillen, gieren, pelikanen, allerlei andere vogels en spidermonkeys. Dit is echt iets voor ons, wij genieten hiervan met volle teugen. Heel erg mooi.

Op de terugweg bekijken we Chiapa de Corzo, een lieflijk dorpje, alvorens terug te rijden naar San Cristobal.

Eenmaal terug hebben we nog genoeg tijd om de stad te bekijken. We klimmen naar een kerkje op een miradora (uitkijkpunt) en hebben vanaf daar een mooi uitzicht over de stad. San Cristobal de Las Casas is een heel leuk stadje met veel markten, heel veel kerken en een gezellige, knusse uitstraling. En hoewel we in de staten Yucatan en Campeche al veel moois hebben gezien spreekt de sfeer en het landschap in Chiapas ons toch meer aan. We lopen weer terug naar beneden en gaan nog even de markt bekijken.

Niels voelt zich niet zo goed, hij heeft waarschijnlijk een voedselvergifitiging opgelopen en gaat terug naar het hostel om vroeg naar bed te gaan. Ook wij maken het niet laat want morgenochtend om 6 uur vertrekken we naar Palenque.