Vulkanen in El Salvador

28 januari 2019 - Apaneca, El Salvador

Ondanks vakantie toch een regelmaat. 7 uur ontbijt, 8 uur op pad. We gaan vandaag een vulkaan beklimmen.

Onderweg hebben we steeds zicht op 3 vulkanen waar we omheen kronkelen. We zijn er zo dichtbij maar het is best weer ver rijden via de kronkelweg in de bergen.

We komen aan bij Volcán Ilamatepec (Santa Ana). Bovenaan deze actieve vulkaan kan je in het borrelende kratermeer kijken. Bovendien heb je boven een prachtig uitzicht. De politie bepaalt dagelijks of het weer goed genoeg is om ook daadwerkelijk tot aan de kraterrand te mogen lopen. Als er te veel wind staat bestaat het gevaar dat je de krater in waait. Maar vandaag mag het wel tot bovenaan.

Will, Nico, Claudine, Diny, Marina en Roelof gaan deze vulkaan beklimmen. Dat moet onder begeleiding van  gidsen en politie. Eenmaal per dag (om 11 uur) vertrekt er een groep naar boven.

We zijn iets te vroeg dus drinken we een slap bakkie om te wachten tot het 11 uur is. Daarna zwaaien Igor en ik de groep uit. Veel plezier en succes.

Ik ga samen met Igor naar Cerro Verde. Daar lopen we met gids Victor anderhalf uur door een begroeide krater. Heel mooi bos, leuke wandeling, mooie uitzichten. Ik kan een mooie foto maken van de vulkanen waar Cerro Verde tussenin ligt. Honderden jaren geleden is Cerro Verde slapend geworden en is het bos gaan groeien in de krater.

Daarna rijden we naar de plek waar de rest weer van de berg komt. Hun wandeling duurt 4 uur. Ze zijn best moe als ze terug komen. Terug in de bus is het erg rustig. Bijna alles is in slaap gesukkeld.

We gaan nog even het dorp Apaneca in. Een aardig klein dorpje. Bij de supermarkt staat bewaking met karabijn. Beetje jammer, geeft toch een wat ander sfeertje.

Dineren doen we in het hotel. Daar hebben we heerlijk gegeten deze dagen. Samen met Marina en Roelof sluiten we deze dag weer af.

1. Marion Ringeling:
    29 januari 2019
    Krater ziet er indrukwekkend uit, mooi!! Dat er in kleine dorpjes ook beveiliging is geeft toch wel aan dat het niet zo veilig is allemaal of lijkt dat maar zo????