Walcheren, Zeeland

25 november 2018 - Klein Mariekerke, Nederland

Vanwege een verbouwing hadden we bedacht dat we ons vakantieweekje in september maar zouden overslaan. Maar, niets veranderlijker dan de mens, we veranderen van gedachten. Zo'n verbouwing is best slopend, ook al doen anderen het zware werk voor je. Tel daar een drukke zomer bij op en we hebben toch behoefte aan een weekje rust. Aangezien ons pupje Jet nog te jong is om de grens over te mogen blijven we in Nederland.

In Erm in Drente staat Van Maanen Vakantiepark, speciaal gericht op mensen met meerdere honden. Wel wat luxer en wat duurder dan we normaal doen maar we zijn wel toe aan wat luxe. Dus een 8 persoons huisje geboekt, dat was het enige dat nog vrij was.

Ik boek een week vanaf vrijdag 21 september 2018, krijg de Algemene Voorwaarden doorgemaild, lees deze door en betaal. Ik krijg een aantal mails met aanbiedingen van workshops op het gebied van honden. Ik mail terug dat ons pupje pas 10 weken is en dat we op vakantie geen behoefte hebben om op de tijd te letten.

Vlak voordat we weg gaan kijk ik op internet nog eens naar het vakantiepark, hoe ziet ons huisje er uit, wat is er te doen in de omgeving en.... oh my god.... wat staat daar nu?? Honden zijn welkom vanaf 12 weken?? En het is verplicht om het inentingenboekje mee te nemen want het wordt gecontroleerd. Dat stond er eerder niet op. Ik check de Algemene Voorwaarden die ze me gestuurd hebben maar daar staat niets in over een minimale leeftijd!! Voor de zekerheid maar een mailtje sturen. Ik krijg terug dat ze aan de 12 weken regel vasthouden. Dan maar even bellen, want wat nu??

Ja mevrouw, uw hond is hier niet welkom. Dan wil ik mijn geld terug. Nee mevrouw dat gaan we niet doen, dan had u de algemene voorwaarden maar moeten lezen. Dat heb ik gedaan, 2x zelfs, en daar staat het niet in. Dan had u ook maar vaker op onze site moeten kijken, daar staat het zeker weten wel op want dit grapje hebben we pas ook al een keer gehad en toen hebben we dat aangepast. Dit slaat toch echt helemaal nergens op, in de algemene voorwaarden die ik van jullie toegemaild heb gekregen staat niets hierover. Nou weet u wat, wij gaan u tegemoet komen. Als u uw hond vandaag nog even zijn 12 weken enting laat geven dan mag u komen. Maar dan mag uw hond niet op de foto. Voelt u zich wel lekker? Mijn pupje heeft maandag haar 9 weken enting gehad, dan kan ik haar nu toch niet alweer laten enten. Dan wordt ze ziek. Dan moet u het zelf maar weten. U krijgt uw borg en de schoonmaakkosten terug en bij hoge uitzondering (dat doen we anders echt nooit) ook het geld van de verplichte beddengoed-huur.Tot zover Van Maanen Vakantieparken.

Ga er nog wel even mijn rechtsbijstandsverzekering op zetten maar niet nu. We hebben een melker geregeld, oppas voor in huis enz. en nu gaat het hele feest niet door? Maar waar kan je zo last minute terecht met 3 honden? Om een lang verhaal niet nog langer te maken, donderdagavond om 11 uur horen we dat we welkom zijn in een chaletje op camping IJsboerderij De Koehoorn. We gaan kamperen bij een boer in Mariekerke in Zeeland. Joehoe.

Vrijdag om 11 uur vertrekken we richting Zeeland. Mariekerke is een superklein gehucht in de buurt van Zoutelande. Na ons in ons chaletje geïnstalleerd te hebben, (niks luxe, erg klein, even schakelen, maar prima) rijden we in 5 minuten naar Zoutelande voor een lunch. Blij dat we hier zijn, blij dat we hier zijn.

Het weer valt niet mee, de zee is woest, maar dat is eigenlijk heel mooi, en we worden gezandstraald. Blijven maar op de boulevard en gaan eten in het oude strandhuis... oh nee... standtent De Branding. Helemaal leuk.

Zaterdag valt het weer nog steeds niet mee, veel wind, veel regen. Tussen de buien door even naar buiten, in 10 minuten rijden we naar Domburg en lopen een klein stukje langs het strand. Toch is het leuk. Ook zondag is enorm regenachtig, geen droog moment. We rijden naar Ouwerkerk waar we het watersnoodmuseum bezoeken. Honden mogen hier niet naar binnen behalve in de buggy die ze daar verhuren. Ze hebben er één, dus Jans en Emma gaan niet mee en Jet mag in de buggy.Dat gaat wonderbaarlijk goed. Het is een leuk en informatief museum.

De boer komt even kijken of de kachel het doet. Jullie hebben wel gehoord zeker wat er hier gebeurd is? Uh...nee. Hij verteld tot in de kleinste details over zijn 7-jarige zoon Stan die vorige maand bij het koeien halen door een koe is aangevallen en dat niet overleefd heeft. Poe hè.... da's heftig.

Vanaf maandag knapt het weer op, we huren een fiets en een bakfiets bij een boer aan de overkant. De hondjes in de bakfiets en fietsen maar. Wat is Walcheren enorm leuk om te fietsen, mooie fietspaden, goede knooppunten, steeds ergens aan het strand uitkomend (kiezen we voor natuurlijk) zodat we steeds korte wandelingetjes kunnen maken. Jet mag nog maar 10 minuten per wandeling lopen. Echt helemaal leuk.

We bezoeken een boerderij van kennissen in Aagtekerke. Superleuk om bij hen te gast te zijn en even bij hen rond te mogen kijken. Een leuk, jong en ambitieus gezin. Wat een mooi bedrijf hebben ze, een gloednieuwe stal wordt gebouwd voor 150 koeien (ze hebben er nu 120), een minicamping voor 25 plaatsen en een agrarisch kinderdagverblijf in oprichting.

We fietsen naar Vlissingen, we fietsen naar Domburg, we fietsen naar Zoutelande en we fietsen naar Middelburg. En we genieten, het is heerlijk, wat is Zeeland mooi en leuk. Op de terugweg van Middelburg krijgen we vlakbij Grijpskerke een lekke band met de bakfiets. Ai... wat nu?? Ik fiets met Jans naast de fiets naar de camping, vraag daar een sleutel 15 te leen en rij met de auto terug. Will haalt het kapotte wiel van de fiets en dat brengen we naar de verhuurder. Een uurtje later is de band geplakt en gaan we deze er weer onder zetten.

Voor donderdag hadden we een leuke route uitgezet, langs de kust van Zoutelande naar Domburg en zo verder. Helaas krijgen we onderweg weer een lekke band, dezelfde. We besluiten terug te fietsen en dat ding dan maar in te gaan leveren. Dan maar met de auto naar Zoutelande en een strandwandeling maken met Jet in de bolderkar. Op zich gaat dat wel maar je trekt je het ongeluk door het zand. Toch hebben we een leuke dag.

Vrijdag nog één keertje naar het strand in Domburg en daarna gezellig lunchen bij een van de vele gezellige restaurantjes en dan zit het er weer op. Een totaal andere vakantie dan we gedacht hadden, maar wat was het leuk en wat hebben we er van genoten. Zeeland is wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar.