Wijn

21 november 2018 - Mendoza, Argentinië

Wij zijn absoluut geen wijndrinkers, sterker nog, wij drinken het nooit en vinden het ook niet lekker. Toch staat vandaag helemaal in het teken van wijn. Je kunt niet naar Mendoza (het belangrijkste wijngebied van Argentinië) gaan en geen wijntour doen.

Dus gaan wij, Jut en Jul op z'n boerenfluitjes, met een deftig gepensioneerd stel uit Colorado, nog een deftig gepensioneerd stel uit Canada en een jonge japanse backpackster, allen wijnliefhebbers, op stap. Gids Ricardo (die heel goed engels spreekt) doet een voorstelrondje. Wij helpen iedereen gelijk maar uit de droom door over ons gebrek aan wijnkennis te vertellen.

We kunnen vandaag dus veel leren. We bezoeken 4 verschillende winery's (Vistalba, Renacer, Casarena, Alta Vista). We lopen over de mooiste wijnboerderijen, door de wijngaarden, proeven verschillende druiven, maar voornamelijk de druif malbec die hier veel voorkomt. We krijgen het proces van wijnmaken uitgelegd, zien wijnkelders vol vaten, ketels, tanks en noem maar op. We proeven verschillende soorten wijnen.

We krijgen een 6-gangen-lunch met fantastische gerechten en bijpassende wijnen. Deze groep mensen is heel divers en het is supergezellig. De stemming zit er goed in (zou dat door al dat proeven komen?) en we hebben een hele leuke dag.

We hebben vandaag geleerd dat ik meer van rode wijn hou dan van witte en Will van zoete wijn als we het perse zouden moeten drinken, maar vooral dat we nooit echt wijndrinkers zullen worden.

We brengen de avond weer door in het centrum met live-muziek, een drankje en een spelletje kaart tot het tijd is om de nachtbus weer in te gaan.