Willem de veroveraar

25 november 2018 - Falaise, Frankrijk

Vandaag even geen oorlog. We rijden via kleine, uitgestorven lijkende dorpjes en over smalle landweggetjes door de streek Suisse Normande. Deze streek wordt Zwitsers Normandië genoemd vanwege zijn bosrijke, heuvelachtige landschap met rotsen en valleien. Bergen zijn er in de verre verte niet te bekennen dus of de naam  terecht is.....

Mooi is het landschap zeker en wat ons betreft zeer de moeite waard. We zijn op weg naar het plaatsje Falaise waar het kasteel van Guillaume le Conquérant  (Willem de Veroveraar) staat. Hij was de eerste Normandische koning van Engeland, koning Willem I.

Je komt Falaise binnenrijden over een lange rechte weg en je ziet meteen dat dit een fraai stadje is. Je hebt een prachtig uitzicht op middeleeuws aandoende muren en gebouwen. Zoals overal in Normandië is het (buiten het seizoen in ieder geval) niet moeilijk om een gratis parkeerplaats te vinden. Hondjes uit de auto en op zoek naar een bakkie koffie.

We volgen de bordjes "Centre Historique" en komen als eerste langs "Eglise de la Trinité". Deze kerk werd gebouwd in de 9e eeuw en door de eeuwen heen verschillende keren herbouwd. Het is van buiten een imposant, enigzins vervallen gebouw en van binnen mooi en licht. Ik kan geen kerk binnengaan zonder kaarsje op te steken dus ook nu weer. Ik hoop dat er iemand baat bij heeft.

Als we het plein oversteken zien we de ruïne van het chateau. Mooi, wij houden er van om door ruïnes te dwalen. Als we op de muren lopen zien we dat het circus in de stad is. In Nederland zijn dieren in een circus niet meer toegestaan. In Frankrijk schijnbaar wel. Op de enorme grasvelden lopen paarden, lama's, koeien, ezels, schapen, zebra's en kamelen te grazen.

We willen nog even een andere kerk, Église Saint-Gevais, bekijken. Een grote mooie kerk van buiten. Van binnen weet ik het niet, hij was gesloten.

We rijden weer terug naar "huis" en net als alle andere dagen dat we hier nu zijn begint het te regenen onderweg en regent het nog als we op Le Chateau aankomen. Weer hebben we geluk gehad vandaag. Want met een regenbui als deze, lang en hard, wil je echt liever niet buiten lopen.