CZ.Zuid Bohemen, Tsjechië

19 oktober 2007 - Klení, Tsjechië

In 2007 valt onze keuze op Kleni, een klein gehucht in Zuid Bohemen. We hebben nu een fiat Ulyssee en daar passen we allemaal in inclusief de honden. Kunnen we fijn met één auto gaan, stukken gezelliger. Als we aankomen in Kleni kunnen we het huisje niet vinden en komen boven op een berg op een boerderij terecht. De boer spreekt alleen tsjechisch en verstaat ons niet en wij hem niet. Hij stapt bij ons in de fiat en gebaart dat we de berg af moeten rijden. Hij brengt ons naar de burgemeester van het gehucht, de enige die een paar woorden duits spreekt. Zij wijst ons ons vakantiehuis en na de boer terug gebracht te hebben op de boerderij kunnen we ons settelen.

Het is een mooi huis en met de beste bedden die we ooit gehad hebben (bijna beter nog dan thuis zelfs). Het enige minpuntje van dit huis is dat er alleen een houtkachel als verwarming is. Will zet elke nacht de wekker om half 4 om de kachel niet uit te laten gaan. Hij slaapt dan weer vrolijk verder maar ik ben wakker en blijf wakker. Erg fijn in je vakantie. Vonden we het vorig jaar nog jammer dat we onze korte broeken niet bij ons hadden, dit jaar worden we elke ochtend wakker in een witte wereld.

Het huisje staat op een prachtige stek. Direct vanuit het huis kunnen we eindeloos met de honden wandelen, over de velden, door de bossen. Goed voor uren wandelplezier en dat zonder ook maar een mens tegen te komen. Heerlijk.

Voor boodschappen en restaurantjes moeten we naar Kaplice, de dichtsbijzijnde stad op 15 km. Dat is wel enigszins ver weg maar je kan niet alles hebben. In Kaplice is een grote aziëmarkt waar we ons hart weer op kunnen halen met handelen en afdingen. Dat heeft toch wel veel charme voor ons.

We gaan het klooster van Vyssi Brod bekijken. Dat is de publiekstrekker van het dorp maar valt erg tegen. Het dorp is wel een gezellig dorpje en het centrum is één grote Aziëmarkt dus we vermaken ons hier prima.

Hluboka staat de volgende dag op het programma. Het heeft een bijzonder mooi en indrukwekkend wit kasteel, zeer de moeite van een bezoekje waard.

Daarna bezoeken we Ceske Budejovice voor een lekker buddweiserbiertje dat hier gebrouwen wordt. Daar hebben we wel zin in. Helaas is in de hele stad geen budweiserbier te krijgen, wel pilsner urquell, ook lekker.

De volgende dag naar Rozmberk met zijn kasteel, aardig maar niet bijzonder, en daarna op zoek naar Certova Stena, de duivelsrotsen. Het is even zoeken maar eenmaal gevonden is het een mooi stukje natuur en een steile wand bestaande uit rotsblokken. De mannen beklimmen de duivelse rotsen en Sven deelt ons mee dat dit het allermooiste is wat hij ooit gezien heeft. We rijden langs het Lipnomeer weer terug naar ons huisje.

Cesky Krumlov is een erg mooi, historisch en gezellig stadje, erg toeristisch maar echt een bezoekje waard.

We maken een prachtige wandeling door de bossen naar kasteelruïne Divci Kamen. Wat een mooie, indrukwekkende ruïne. We zijn wel even zoet met alles bekijken. En dan nog de lange maar erg mooie wandeling door de bossen terug naar de auto. Erg leuk.

Ik ben erg gecharmeerd van dit deel van Tsjechië. Tot nu toe mijn favoriete gebied.